hadith of the day

pendokong

04 January 2011

Malaysia meneruskan kecemerlangan sebagai Hub-Halal serantau

Makmal halal pertama di dunia dibangunkan
2011/01/04 - Berita Harian Online

NILAI: Satu-satunya makmal kajian halal milik kerajaan, yang pertama di dunia, akan dibina di Bandar Enstek, tahun depan dengan kos projek fasa pertama RM27.3 juta, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Beliau yakin Malaysia adalah negara pertama yang memiliki makmal seumpamanya memandangkan kebanyakan makmal untuk kajian produk halal dan haram ini adalah milik swasta sedangkan makmal bertaraf institut itu diletakkan di bawah agensi kerajaan, iaitu Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).
"Ia bukan saja membuat kajian terhadap makanan tetapi ke atas produk lain juga. Khidmatnya akan digunakan pelanggan kita dari dalam dan luar negara," katanya ketika melawat tapak Makmal Institut Halal Malaysia di Bandar Enstek, hari ini.
Katanya, JAKIM ketika ini mempunyai 23 pelanggan dari luar negara malahan sijil halal dari JAKIM diperakui oleh komuniti Islam di peringkat antarabangsa.

"Pembinaan fasa pertama institut, bermula dengan bangunan makmal dan balai pengawal, di kawasan seluas 16 hektar akan bermula September ini dan dijadual siap pada Disember 2012," katanya.

Pembinaan makmal itu, katanya selaras dengan penggubalan Rang Undang-undang Halal yang akan dibuat pada sesi Parlimen akan datang.

"Selepas ini, hanya JAKIM saja yang akan mengeluarkan sijil halal. Pihak swasta tidak dibenar mengeluarkan sijil halal lagi," katanya.
Katanya, ketika ini, pengeluaran sijil halal swasta lebih kepada faktor keuntungan dan mereka tidak mempunyai mekanisme untuk memastikan produk yang diberi sijil itu benar-benar mematuhi syarat halal kerana tidak mempunyai kuasa.

"Pengeluaran sijil halal kita lebih terjamin, bukan sekadar halal malah kita titik beratkan faktor kebersihan. Jakim juga menghantar pegawainya ke luar negara untuk melihat sendiri kilang-kilang yang mengeksport makanannya ke Malaysia," katanya.

Jamil Khir berkata, terdapat pihak memohon sijil halal dari JAKIM untuk produk besi.

"Besi bukan untuk dimakan tetapi syarikat terbabit mengeluarkan besi untuk kegunaan perubatan. Besi yang ditanam dalam tubuh manusia. Bagi mereka, adanya sijil halal dari Jakim, ia memberikan produk mereka kelebihan. Pelanggan Islam akan lebih yakin," katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment

jangan lupa untuk tinggalkan jejak!!!

Related Posts with Thumbnails