hadith of the day

pendokong

22 December 2011

bahaya... pancaindera...

BAHAYA MULUT

بسم الله الرحمن الرحيم

اسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah kehadrat ALLAH S.W.T yang luas pengampunan-NYA dan Selawat serta Salam ke atas Nabi Muhammad S.A.W , Rasul yang dianugerahi dengan syafaat bagi ummatnya pada hari kiamat.

Semasa saya berada di Kg Paya Mak Inson, Pendang Kedah bersama pelajar tahfiz saya yang baru mendaftar dan sedang mengikuti program 'Qolbun Salim' saya dapati ada satu gejala yang tidak sihat dan inilah guna program 40 hari yang dirangka...tujuannya untuk pembersihan sebanyak mungkin gejala yang tidak sihat.

Antaranya ialah percakapan....cuba lihat contoh :

1) " Tak boleh la..bodohhhh "

2) " Cepatlah sial "

3) " Celaka betul "

Kita bandingkan dengan ajaran Rasulullah S.A.W yang saya petik daripada Kitab Bahru al-Mazi jilid 13 , Hadith ke 130.

BAB YANG TELAH DATANG IA PADA MENYATAKAN BERMAKI-MAKI.

( Ketahui kiranya ya saudaraku ) : Adalah pada hukum syarak kita mempermaki orang dengan kata : " Hei binatang , hei bodoh , hei lembu dan sebagainya maka iaitu BERDOSA , kerana menyakiti hati saudara sesama Islam bahkan boleh jadi membawa kepada fitnah besar, berkelahi dan bergocoh ( bertumbuk ) dan berpecah kepala dan berbunuh-bunuhan seperti banyak berlaku pada orang kutu-kutu pekan.

Bermula dalil yang menunjukkan atas BERDOSA mempermaki orang itu ialah sebagai hadith yang dikeluarkan oleh Abu Isa at-Tirmizi dengan katanya:

عَن أبى هريرة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال

المُستَبَّان مَا قَالَ , فَعَلَى الْبَادِئُ مِنْهُمَا مَالَمْ يَعْتَدِ المَظْلُومُ

Diriwayatkan daripada seorang sahabat Nabi S.A.W namanya Abi Hurairah Radhiallahuanhu bahawasanya Rasulullah S.A.W bersabda ia :

" Dua orang yang bermaki-makian itu bermula yang telah dikatakan oleh kedua orang itu akan dia maka DOSANYA atas yang memulai mempermaki daripada keduanya selama tiada mempermaki lebih orang yang kena maki dahulu itu.".

As-Syeikh al-Marbawi RahimahullahuTa'ala seterusnya menjelaskan :

Adalah mempermaki orang itu dapat tiga dosa ;

1) Dosa melanggar hukum ALLAH S.W.T

2) Dosa mula mempermaki orang

3) Dosa mempermaki

Maka jikalau dibalas oleh orang yang kena maki mula tadi maka lepaslah dosa ia mempermaki dan tinggal dosa mula mempermaki dan dosa melanggar hukum ALLAH S.W.T,

Kata qil : Terangkat sekelian dosa daripadanya dengan sebab dibalas permaki orang akan dia.

Wallahua'lam.

Bayangkan perkataan ini keluar daripada remaja kita setiap hari entah berapa kali, dan dosa ini membawa kepada gelap hati seterusnya keras hati yang hasilnya melahirkan hamba ALLAH yang kasar dan tidak suka kepada ibadat bahkan cenderung kepada bersukaria semata-mata serta maksiat.

Esok ( Rabu 9/12/2009 ) selepas habis kuliah Magrib saya dan beberapa sahabat akan bertolak ke Kg Paya Mak Inson, Pendang untuk melihat perkembangan 56 Pelajar di sana...mudahan penyakit mulut seperti yang kita bincangkan di atas sudah terhapus..insyaALLAH.

Wassalam,

kAlAu SeMaLaM aKu MaTi.........

الهي أنت مقصودي ورضاك مطلوبي

Ustaz Yunus Bin kamaruddin

Ukay Bistari, Ampang

nota sneakers : terlalu lama masa yang hilang untuk ber'blogging'... kehidupan yang semakin mencabar...

30 September 2011

Hembusan Awal...

sekadar perkongsian~ gambar terpaksa di 'remove' demi menjaga hati banyak pihak... maaf ya tuan punya entri...

rentetan daripada entri End of Journey 1st Phase...

Wednesday, November 3, 2010

dulu vs kini::uitm vs upm::


salam...,pg...dah pg kan...n mood aku baru dtg untuk entry kali ni...ermmm...pe cer dulu vs kini?mestilah berbeza kan...dulu lain..skng lain..duru di selatan,kini di tgh2..umah di timur..n xlama lg nk pi utara..isshhh..huhuhuhuhu.....
*****************************************

ok...ni pic dulu..aku nye tmpat stdy yg dulu....2006-2009

untuk 2010-present .........................

ok..nmpak x 2 tmpat yg brbeza...haa..yg bawah ni tmpat stdy aku skng....untuk keberapa puluh ratus kali nye aku nk mnjawab soalan org2..kwn2..,,n sape2 je yg asyik tnye,"kenapa smbg blaja cni?,knape tak sambung uitm?"...aiiyoooooo...salah ye adik2,kakak2,abg2,encik2...??aku xleh study kat cni ke...eerrmmmm...d bnyak jwpn yg aku nk bgtau kat dieowg..kalo aku cter xbis kot sampai esok....


ANTARA SEBAB MUSABAB AKU DISINI:
-sbb rezeki Allah bagi..
- sebab aku nk tukar angin,nak gak rasa angin U lain cmne..
-this is not my choice actually,::my family want me be here::tp aku ok je...xkisah..sbb dri kecik aku mmg xkisah owg nk campakkan aku kat mane pon kan...heheheheheheh
-dulu aku stdy akaun::skng aku stdy agribusinesss::2 different world,mmg xde kne mgena...tp aku suke...semua baru...
-aku dengar ckp lecterer aku (en.hisyamul)...wwwaaaaaaaa...die suh smbg blaja luar dr uitm..,aku ikut lerr ckp die:)
-n etc...bla..bla...bla..


****************************************

tempat berbeza,tapi aku tetap sama..terlamapu banyak pengajaran n pengalaman yg aku dpt kat uitm yg xkan aku lupekan...my friends kat sana..mir,a'an,anis,lin,yati sha, my senior2 n bla bla bla...ramai lg lah... semua yg pernah jdi kwn aku kat sana..,thanks sgt cz sudi kwn ngan aku..aku xde lah dak yg pndai ngat..lg2 dlm akaun kan..eekekkeek..thanks kat lecterer kat sana..yg pernh ajar aku..yg sabo ngan feel2 aku...aku sentiasa rindukan kalian semua...tp aku xtau ble aku akan jejakkan kaki kat sana lg...insyaallah 1 day..

n KINI

aku disini dengan sebuah kisah..waaaaaaaa...new life,new friend,new course,n evrything is new,..,n im be a new 1 here....aku cume harap life going easy,semoga aku sentiasa dalam rahmatNya..,aku mmg enjoy sgt2 kat cni..kwn2 aku semua baik2..n sporting..adik2 coursemate aku yg lyn aku yg baik sgt..tq2...masih sudi kwn ngan akak aka makcik yg comey ni...hahahahhahaha..(seeenggettttttt..ayat xleh bla)...semoga kite semua brjaya 4 taun dsini..amiiinnnnnn......

hopefully aku akan gumbira ngan hidup aku skng n akan2 dtg..,xmo serabai2 cm dulu..thanks 2 all my friends yg selalu support aku::tq sgt2::syg korang semua::

**************THE END**************
nota sneakers :: new journey begins...keep on the track, even the runway neverends, rely on HIM the most...till fate and time decide the rest... pernah jua dilontarkan soalan yang sama, jawapan saya juga hampir sama dengan yang tertera di atas, namun ada juga sebab musabab lain yang biarlah hanya yang berkenaan patut mengetahuinya... moga dipermudahkan urusan di sini... ameen ya Robb~

faiz aizudeen ismail
Bach. in Aerospace Engineering
UPM Serdang
2011-2015
8am/30-9-2011

28 August 2011

Pecutan Terakhir

sources [link]

Jika sepuluh hari terakhir Ramadhan merupakan saat di mana Rasulullah S.A.W memperbanyakkan amalan dengan berjaga malam, beriktikaf, dan mengejutkan ahli keluarga untuk bersama dengannya melaksanakan ibadah-ibadah sunat, bagaimanakah pula dengan kita?

Sewajarnya contoh yang ditunjukkan oleh Baginda dalam menghayati sepuluh hari terakhir Ramadhan dijadikan teladan kepada seluruh umat Islam pada hari ini.

Sesungguhnya pedoman yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah S.A.W jelas mencerminkan kepada kita betapa tinggi dan bernilainya detik-detik terakhir Ramadhan yang sedang kita lalui saat ini. Alangkah malangnya jika kita semakin alpa dan lalai dalam melaksanakan ibadah kita pada saat-saat Ramadhan yang kian melabuhkan tirainya.

Sedangkan kita seharusnya menghidupkannya dengan meningkatkan lagi amalan-amalan sunat bagi meraih pahala berlipat ganda yang telah dijanjikan oleh Allah S.W.T. Lebih manis lagi apabila Allah S.W.T turut menjanjikan kehadiran Lailatulqadar (yakni malam yang lebih baik daripada seribu bulan) pada sepuluh malam terakhir Ramadhan.

Sebagaimana firman Allah S.W.T di dalam surah al-Qadr (ayat 1-5) yang bermaksud:

"Sesungguhnya kami telah menurunkannya (al-Quran) pada malam Lailatulqadar, dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran malam Lailatulqadar? Malam Lailatulqadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu, turun Malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!"


أَلَا لِلَّـهِ الدِّينُ الْخَالِصُ ۚ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّـهِ زُلْفَىٰ إِنَّ اللَّـهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ۗ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ
Ingatlah! (Hak yang wajib dipersembahkan) kepada Allah ialah segala ibadat dan bawaan yang suci bersih (dari segala rupa syirik). Dan orang-orang musyrik yang mengambil selain dari Allah untuk menjadi pelindung dan penolong (sambil berkata): "Kami tidak menyembah atau memujanya melainkan supaya mereka mendampingkan kami kepada Allah sehampir-hampirnya", - sesungguhnya Allah akan menghukum di antara mereka (dengan orang-orang yang tidak melakukan syirik) tentang apa yang mereka berselisihan padanya. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang tetap berdusta (mengatakan yang bukan-bukan), lagi sentiasa kufur (dengan melakukan syirik).
(Surah az-Zumar 39: Ayat ke 3)

26 August 2011

Sekolah Itu (2.0)...


Rentetan daripada entri Sekolah Itu...

"...Alhamdulillah, dipermudahkan urusan menghabiskan hari terakhir di tempat baru. Sweets Twelveanz ~18 July 2011-25 August 2011~ Syukran kepada anak didik (bekas) yang memberi full commitment. Juga tidak lupa kepada rakan tenaga pengajar di SMK USJ 12. Kalian merupakan pengalaman terindah..."

khazanah last day~

Salam Pengakhiran Ramadhan 1432H. Masih sempat untuk pulun saki baki terakhir ni. Berdoalah moga masih diberi peluang menjengah Ramadhan seterusnya. Salam Eid Fitri 1432H. Bergembiralah mereka pada Hari Raya setelah berjaya dalam pelaburan yang benar-benar menguntungkan dalam Bulan Ramadhan. Moga perubahan ke arah yang lebih baik itu akan senantiasa berkekalan dan diistiqamahkan walaupun selepas Ramadhan.

Off to Kelantan celebrating Eid for a week~~!

"sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib
sesuatu kaum itu sehingga mereka sendiri mengubah nasib mereka….”
-Surah Ar-Ra’ad, Ayat 11-

24 August 2011

...tiang agama...


Hadis Anas bin Malik r.a:
Sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah bersabda: Sesiapa yang terlupa sembahyang maka hendaklah dia segera mendirikannya apabila mengingatinya. Tidak ada kifarat bagi sembahyang yang terlupa melainkan hanya itu, iaitu segera mendirikannya apabila mengingatinya.
(Riwayat Muslim)

nota sneakers : selamat menjalani pengakhiran ramadhan... moga kita dapat@mampu mengperhalusi ibadah sempena saki-baki ramadhan yang terakhir... juga moga terus senantiasa istiqamah dalam tuntutan dakwah dan gerak kerja Islam...

"...Robbanaa afrigh 'alainaa sobran, wa thabbit aqhdamana wansourna 'alaal qoumil kafirin... wanastaghfirukallahi min zunubil wal khotoya wa natubuilaih..."

video

Iwan~Solatlah Dulu

09 August 2011

BUSY?

~10 Ramadhan pertama kian ke penghujung, Kita pula bagaimana? Andai menjadi hamba kepada Ramadhan, maka Ramdhan akan berlalu meninggalkan kita, Jadilah hamba kepada Allah yang Maha Kekal~

"...Orang beriman melihat hari di hadapannya sebagai kesempatan untuk meraih cinta dan redha Allah serta untuk mendapatkan Syurga. Untuk itu dia perlu bekerja keras melakukan pekerjaan yang baik. Bagaimanapun sibuknya, dia tetap waspada agar tidak lalai dari mencari redha Allah. Dia meneladani doa Nabi Sulaiman AS, sebagaimana difirmankan dalam ayat ke-19 Surat An Naml, dengan harapan bahawa Allah akan memberinya petunjuk dalam kegiatannya sepanjang hari..."

"Ya Tuhanku berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapakku, dan untuk mengerjakan amal saleh yang Engkau ridhai; dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh. " (QS An Naml, 27:19)

nota sneakers : terlampau sibuk sangat atau sengaja buat-buat sibuk? perlu diingat, tidak salah untuk sengaja kita menyibukkan diri daripada terlibat dalam perkara-perkara yang kurang berfaedah. Siapalah kita kalau terlampau sibuk sampai meringankan tanggungjawab menunaikan dan meninggalkan apa yang dikehendaki-Nya. Siapalah kita jika nak dibandingkan dengan Nabi Sulaiman yang mempunyai pelbagai urusan urusan pentadbiran melibatkan manusia, jin, haiwan, tumbuhan dan semua makhluk di atas muka bumi ini, namun masih mempunyai jua kesempatan menjalankan tanggungjawab sebagai hamba-Nya yang bersyukur...

04 August 2011

Terbang Menerjang Badai...


"...Nak memotivasikan diri buat benda baik bukan mudah sebenarnya. Dan persekitaran tu memang sangat-sangat penting nak membentuk driving force tu..." - versus@Hlovate

"...Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan) yang lain..."
(al-Insyirah :7)


Terbang Menerjang Badai...
Tinggi di Awan...

23 July 2011

till the countdowns to come...


شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) al-Qur'an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang batil). Kerana itu, barang siapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barang siapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur
( Surah Al-Baqarah 2 : Ayat 185)


nota sneakers :: rindukan tarbiyahnya, tapi belum bersedia... kalau nak tunggu betul-betul sedia, sampai bila nak sedia, jadi sentiasalah bersedia...

20 July 2011

Sekolah Itu...

Memasuki hari ketiga melayani kerenah generasi yang bakal memimpin negara pada masa hadapan. Susah, senang, suka, duka, dan terkenang pelbagai kenangan semasa berada di zaman persekolahan dahulu. Sekalung penghargaan kepada barisan tenaga pengajar sekolah yang sentiasa berusaha menyemai benih-benih innocent ini walaupun menghadapi pelbagai cabaran. Credits to all the teachers of ~ :

SK Sri Subang Jaya, Subang Jaya (1997-2000)
SK Usj 2, Subang Jaya (2001-2002)
SMK Seafield, Subang Jaya (2003)
SMKA Melor, Kota Bharu (2003-2005)
KISAS, Klang (2006-2007)

and recently
SMK USJ 12, Subang Jaya (2011-present)

28 June 2011

End of Journey~1st Phase

Bismillah...

Assalamualaikum w.b.t.

Kiranya sudah lama menyimpan entry ini dalam mode draft. Mungkin menunggu masa yang sesuai untuk publish. Sewajarnya untuk tatapan sendiri, namun takut jua akan tohmahan negatif yang boleh mencampakkan diri dalam jurang su'u yang paling dalam, tabahnya hati ini bermohon agar dijauhkan daripada sifat tercela dengan disulami doa agar entry ini mampu menjadi pengajaran dan kekuatan diri di saat kian melupa diri dan zat ilahi, dan mungkin jua pada yang lain dalam meneruskan kehidupan sebagai persediaan menghadapi saat 'Pergi Tak Kembali'.

Alhamdulillah, mengharungi genap dua bulan yang pertama saat bergelar fresh graduates. Pengalaman yang pelbagai ditempuh sepanjang 'bersara' sebentar daripada Alam Kampus. Kembali merinduinya kembali. Masakan tidak, setiap kali pengalaman-pengalaman baru, cabaran-cabaran baru dan perkara-perkara baru yang ditempuhi dan dirasai, pasti dapat dikaitkan dengan apa yang pernah dilalui di medan kampus. Kata orang, kehidupan di kampus menjadi suatu medan dimensi ke arah alam yang baru, sebagai persediaan menghadapi realiti tika tamat pengajian nanti. Ya, saya akui pernyataan tersebut.

Petikan Mursyid Imam Muda Musim 2 dalam salah satu siarannya adamenyatakan, "Orang yang Berjaya-Hari ini lebih baik daripada semalam, Orang yang Kurang Berjaya - Hari ini sama sahaja seperti semalam, Orang yang Tidak Berjaya - Hari ini lebih buruk daripada semalam". Sekali lagi saya akui kebenarannya. Qath'ie Jiddan. Pastinya kenangan di kampus dahulu masih segar di ingatan. Di sini saya memperkasakan kefahaman kewajipan seorang Khalifah untuk menjadi seorang Dai'e dan tuntutan dakwahnya - sambungan daripada rentetan kefahaman yang maha sedikit ekoran ketidakseriusan tika zaman sekolah dahulu walaupun pada asasnya pentarbiyahan di mana-mana sekolah memang sudah sedia mantap, di sini saya berupaya membezakan pelbagai kategori insan yang berbeza dengan izin Allah, walaupun pada hakikatnya, tidak perlu membezakan mereka secara jelas, kerana mereka adalah mad'u kita yang mempunyai rencah yang pelbagai seperti firman Allah :
"Maha suci Allah yang telah menciptakan semuanya berpasang-pasangan, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka sendiri mahupun dari apa yang mereka tidak ketahui"(36:36)

Di sini juga kadang-kadang, personaliti boleh diubah, sama ada sengaja atau tidak, disedari atau tidak, malahan ia seolah-olah transformasi transmisi yang serba automatik. Terkejut dengan perubahan secara drastik pada pelbagai keadaan, pada sesuatu yang normal masih boleh diterima barangkali, tetapi pada situasi yang jarang kita lihat, sesuatu yang susah kita terima pada mulanya, namun apabila perkara itu sudah acap kali menjadi tontonan dan hidangan saban semester, ia seakan-akan berlalu pergi begitu sahaja. Seolah kita jua boleh menerimanya walau hakikatnya ia begitu pahit. Sedia baik kepada lebih baik, jahil kepada arif, munkar kepada ma'ruf, malah ada yang terbalik putarannya. Mungkin selama ini terkongkong dalam situasi yang mengawal tindak-tanduk dan jiwa mereka dan apabila berada di tempat yang tiada peraturan yang mengawalnya, maka perasaan yang ditahan itu dapat meletus dan bermaharajalela. Berubahlah ke arah yang leboih baik. Saya juga tidak terkecuali menerima tamparan yang sama. Firman-Nya :
"...Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum tersebut, sebelum (melainkan) mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri..."(13:11)

Teringat kata-kata Us Sidek Noor, "... Kadangkala niat baik yang terlahir daripada diri kita hasil daripada bisikan para malaikat yang amat menyayangi keturunan Adam, manakala niat jahat terlahir daripada hasutan iblis syaitan yang amat memusuhi keturunan Adam, namun ingatlah 'Pukulan' Allah mampu menjadikan seseorang itu berubah dengan serta-merta. besarnya rahmat bagi mereka yang beroleh 'Pukulan' Allah itu..."

Jadi ending yang ingin disampaikan? Hurmm... Entry for the 1st Phase... nantikan sambungannya... kalau rajinlaa....
.::End of Journey::.
Diploma in Mechanical Engineering
Universiti Teknologi MARA Pulau Pinang
~...sweetz~2008-2011~memoriez...~

nota sneakers :: bahasa agak rojak, maaf aktivis bahasa...
Teringat Maqasid Syariat yang menegaskan aspek yang perlu diberi pertimbangan sewajarnya apabila dijustifikasikan sesuatu perkara. 1. Agama 2. Nyawa 3. Akal 4. Keturunan 5. Harta. Alhamdulillah beroleh CGPA yang layak untuk menyambung Ijazah Sarjana Muda.

22 June 2011

Renungkan Wahai Sahabat




Seloka Santai

AJK Masjid dan Qaryah


Heboh pula ajk masjid dan qaryah

Sebelum ini dikawal parti pemerintah

Hanya sebab kedudukan dalam daerah

Walaupun jarang datang berjemaah

Kadangkala mucul bila orang besar ziarah

Atau bila ada majlis kenduri atau walimah

Apakah tugas ajk dan qaryah

Pertama beriman dengan Allah

Mempunyai ciri cekap dan amanah

Tidak takut sesiapa melainkan Allah

Selari seperti diajar oleh Rasulullah

Dan ayat 18 dalam Surah at Tawbah

Jangan bila kita derma pisang atau buah

Atau buat kenduri gulai udang galah

Kita ambil bahagian kita letak sebelah

Atau simpan untuk keluarga kat rumah

Masjid hendaklah di imarah

Hidupkan budaya AlQuran dan Sunnah

Dapat ganjaran imarah rumah Allah

Buat program dan adakan kuliah

Kelas bimbingan akhlak dan aqidah

Panggil khatib handal bagi khutbah

Khutbah mengetuk minda anak qayrah

Sekali-sekala panggil penceramah

Wanita suka Ustazah Siti Nor Bahiyah

Atau ustazah TV3 macam Dato Masitah

Tapi yang favorite Fatimah Az-Za hr ah

Atau Ustaz Kazim yang cukup petah

Sekali sekala tunjuk video Sang Pencerah

Atau filem Emak Ingin ke Mekah

Dari duduk saja si Pak Long dan Pak Ngah

Asalkan buat perkara yang berfaedah

Gunalah wang derma untuk jalan Allah

Jangan hanya disimpan kutip faedah

Jangan biar masjid sepi dan bersepah

Disana-sini terdapat debu dan sampah

Tandas kotor bau macam nak muntah

Geli nak pijak selalu saja basah

Kebersihan penting dalam bab taharah

Barulah imej masjid semakin terserlah

Akaun hendaklah diodit juruodit bertauliah

Walaupun ada duit ringgit atau rupiah

Satu sen pun akan disoal yaumul qiyamah

Kalau salahguna duit masjid jawabnya padah

Sebab kita ialah orang yang diberi amanah

Jadi hati-hati ini bukan boleh ambil mudah

Kadang-kadang orang beri sedeqah

Kita terlupa kita letak kat dalam rumah

Bini ingat duit abang dia guna beli mee kuah

Dan jangan sekali ambik rasuah

Misalnya masjid buat kenduri gulai kawah

Harga katering dalam lima ratus setengah

Kita suruh dia tulis resit lapan ratus setengah

Orang tak nampak tapi sentiasa dilihat Allah

Teringin lihat masjid hebat dan di imarah

Tapi tak nampak sebab ajk yang lemah

Bagilah orang muda bersama ajk qaryah

Ini budak-budak selalu asyik kena marah

Jadi dia orang selalu tuang lah

Di masjid boleh buat program riadah

Gelanggang sepak takraw atau silat lincah

Aktiviti yang menyihatkan jauh dari dadah

Itulah serba sedikit cerita ajk masjid dan qaryah

Supaya menjadi pengajaran dan hikmah

Janganlah jadi medan politik murah

Masjid adalah medan penyatuan ummah

Masjid yang baik membawa Rahmah

Masjid juga adalah pusat dakwah

Disinilah kita rapatkan ukhuwah

Semoga diberkati dan dirahmati Allah.

Keris Silau

17 June 2011

Firman Allah:

9:18

Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk.

At Tawbah (Ayat 18)

Seimbang, Adil Dan Telus

Wartawan, Blogger Digesa Lapor Berita Seimbang, Adil Dan Telus

TAWAU: Wartawan dan pengamal media seperti blogger digesa sentiasa bertanggungjawab dengan melaporkan berita secara seimbang, benar, adil dan telus.

Pembantu Menteri Kewangan Sabah Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan berkata fokus laporan seharusnya menjurus kepada agenda pembentukan minda rakyat yang positif supaya mereka terus bersatu padu bagi membangunkan negara (tambahan - dari pelbagai aspek pembangunan tanpa ketirisan sana-sini).

"Bantu kerajaan bentuk fikiran positif masyarakat. Rakyat perlu selalu diingatkan supaya tidak menjadikan perbezaan kaum, agama dan kepercayaan sebagai penghalang bagi rakyat terus bersatu padu," katanya ketika menerima kunjungan hormat anggota Persatuan Wartawan dan Pengamal Media Tawau (Pewarta) pada Selasa.

Tawfiq yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri Apas berkata pengamal media perlu berpegang kepada etika kewartawanan dan melaporkan maklumat sahih atau disahkan kebenarannya (berapa ramai je yang buat???).

Beliau berkata mereka tidak sepatutnya menyiarkan perkara berbau provokasi kerana ia mampu menjejaskan perpaduan (dan di saat ini, fikiran masyarakat akan bercelaru dengan pelbagai isu yang dibangkitkan media massa yang tidak telus).

"Jangan bantu orang buat provokasi. Jangan sebar berita berunsur provokasi kerana ia akan mengundang provokasi lain. Buat laporan bukan untuk sensasi, tetapi menyebarkan maklumat untuk melahirkan bangsa Malaysia yang bersatu dan cemerlang," katanya. -BERNAMA via mStar online

nota sneakers : sokong 100 %. Jom berubah! Buktikan ketelusan kita. Jangan hanya pandai melafazkan kata-kata dan aksi berat sebelah. Check and balance.

21 June 2011

New Schedule for New Season...

Kembali memulakan kuliah? Oh, tidak... Masih di dalam mode holiday. Goyang kaki? Pun tidak... Tuntutan sebagai khalifah yang masih berbaki wajar diisi meskipun tidak menjanjikan pulangan material malahan tanpa allowance yang tinggi. Berjinak-jinak dahulu demi membiasakan diri agar tidak kecundang di kemudian hari. Besar azam di hati agar kesilapan-kesilapan dahulu dapat ditebus kembali dan mencelikkan mata dan persepsi sesetengah pihak yang sedia buta dengan kebaikan yang ditabur sebaliknya terus mencaci dan merendah-rendahkan kelemahan yang bisa diperbaiki.

Kembali dalam rencah kehangatan Pre-Season. Sekadar perkongsian yang diambil daripada die hard fan and i'm not the one of them, but seriously it was just a medium of peace to be express whenever jumped into critical conditions. Sekurang-kurangnya ada juga yang mahu dibualkan...

Kalendar perlawanan LIVERPOOL 2011-12

AUGUST:
13 - Sunderland (h)
20 - Arsenal (a)
27 - Bolton Wanderers (h)

SEPTEMBER:
10 - Stoke City (a)
17 - Tottenham Hotspur (a)
24 - Wolverhampton Wanderers (h)

OCTOBER:
1 - Everton (a)
15 - Manchester United (h)
22 - Norwich City (h)
29 - West Bromwich Albion (a)

NOVEMBER:
5 - Swansea City (h)
19 - Chelsea (a)
26 - Manchester City (h)

DECEMBER:
3 - Fulham (a)
10 - Queens Park Rangers (h)
17 - Aston Villa (a)
20 - Wigan Athletic (a)
26 - Blackburn Rovers (h)
31 - Newcastle United (h)

JANUARY:
2 - Manchester City (a)
14 - Stoke City (h)
21 - Bolton Wanderers (a)
31 - Wolverhampton Wanderers (a)

FEBRUARY:
4 - Tottenham Hotspur (h)
11 - Manchester United (a)
25 - Everton (h)

MARCH:
3 - Arsenal (h)
10 - Sunderland (a)
17 - Queens Park Rangers (a)
24 - Wigan Athletic (h)
31 - Newcastle United (a)

APRIL:
7 - Aston Villa (h)
9 - Blackburn Rovers (a)
14 - Fulham (h)
21 - West Bromwich Albion (h)
28 - Norwich City (a)

MAY:
5 - Chelsea (h)
13 - Swansea City (a)


data pastinya tidak 100% tepat...
thanx for sharing, credits to~
http://my-reds.blogspot.com/
http://simple-mzs.blogspot.com/
http://liverpool-malaysia.blogspot.com/

19 June 2011

18 June 2011

Reliti yang Kita patut Kaji

credits to Iluvislam.com for sharing...

"Dan (ingatlah), ketika Kami belah laut untukmu, lalu Kami selamatkan kamu dan Kami tenggelamkan (Fir'aun) dan pengikut-pengikutnya sedang kamu sendiri menyaksikan." [Al-Baqarah:50]

Nabi Allah Musa AS dikurniakan Allah sebanyak 9 mukjizat sebagaimana yang direkodkan dalam Al-Qur'an. Antara mukjizat yang dikurniakan itu ialah berupa tongkat yang boleh berubah menjadi ular dan membelah Laut Merah. Adapun bukanlah kuasa tongkat itu yang menyebabkan mukjizat dan bukan juga kuasa Nabi Musa, akan tetapi hakikatnya mukjizat itu didatangkan dari Allah SWT lalu disandarkan ke atas Nabi-Nya sebagai bukti kenabian.

Kisah Nabi Musa membelah Laut Merah untuk menyelamatkan kaumnya dari kezaliman Firaun (dikatakan Ramses II) bukan saja dicatatkan di dalam Al-Qur'an bahkan ada disebut di dalam Taurat orang Yahudi dan Perjanjian Lama (Old Testament) orang Kristian. Para saintis Barat sangat berminat untuk mengkaji peristiwa mukjizat ini dan beberapa teori telah dikemukakan sebagai membuktikan kebenaran mukjizat tersebut.

Jambatan Bawah Laut

Ron Wyatt, seorang ahli arkeologi amatur (bermakna beliau tidak menjalani sebarang disiplin ilmu arkeologi) yang telah membuat dakwaan menemukan tempat-tempat dan artifak seperti yang disebutkan di dalam Bible. Salah satu dakwaan beliau ialah tempat sebenar penyeberangan Laut Merah oleh Nabi Musa dan Bani Israel. Beliau membuat kenyataan dengan mengatakan kawasan sebenar berlaku peristiwa mukjizat tersebut adalah di Teluk Aqabah dan bukannya di Teluk Suez.

Dakwaan ini adalah kesimpulan beliau dari beberapa penemuan yang dilakukan ketika melakukan kajian di Timur Tengah. Antaranya ialah penemuan 'the chariot wheel' yang dikatakan adalah roda kereta kuda tentera Firaun (Ramses II). Beliau juga mendakwa kedudukan Gunung Sinai sebenar adalah di Arab Saudi iaitu di Jabal AL-Lawz kerana di sana terdapat beberapa penemuan yang selari dengan Bible seperti lukisan lembu Samiri di batu-batu, batu besar yang terbelah dua, dan lain-lain lagi.

Wyatt yang mengasaskan Wyatt Archaeological Research (WAR) telah menemukan satu penemuan yang mengejutkan ketika mengkaji Teluk Aqabah, tempat yang didakwanya sebagai tempat peristiwa tersebut. Beliau mendapati bahawa di Teluk Aqabah, terdapat satu kawasan yang airnya jauh lebih cetek dari sekeliling. Kawasan tersebut bermula dari Nuweiba, Mesir. Kelihatan di situ seolah-olah ada jambatan bawah laut yang menghubungkan antara Mesir dan pesisiran Arab Saudi.

Kawasan cetek ini lebih kurang 11 hingga 16 km lebar. Di kawasan yang dalam pula kedalamannya sehingga 3000 kaki di sebelah utara dan 5000 kaki di sebelah selatan. Walaubagaimana pun, Wyatt tidak pula memberi keterangan tentang bagaimana Nabi Musa AS membelah air laut.

Meskipun berjaya melaksanakan banyak penemuan, idea dan dakwaan beliau tidak diterima ahli arkeologi yang tulen. Dakwaan Wyatt dikatakan skeptikal kerana berat sebelah dengan melebihkan Bible dari kajian sains sebenar. Beliau juga melakukan ekskavasi secara tidak sah kerana disyaratkan seseorang itu mestilah sekurang-kurangnya memiliki BA(ijazah) dalam arkeologi. Hal ini menyebabkan dakwaan beliau langsung dicampak ke dalam tong sampah.

Pergerakan Kerak Bumi

Saintis berpendapat mungkin berlakunya pergerakan pada kerak Bumi ketika berlakunya peristiwa Nabi Musa AS membelah Laut Merah. Hal ini berikutan dengan kajian tentang rekahan pada kerak Bumi berhampiran laut di Ethiopia pada September 2005 yang merupakan rekahan yang terbesar sejak satelit digunakan untuk pemerhatian. Rekahan ini berpunca dari pergerakan plat tektonik Arab dan plat Afrika yang saling menjauhi lalu meregangkan kerak Bumi dan melebarkan lagi hujung selatan Laut Merah.

Pemerhatian ini dapat menjelaskan bagaimana plat Bumi terpisah dan bagaimana kerak yang baru terbentuk. Menurut kajian, pemisahan tersebut tidak berpunca dari gempa bumi pada tektonik akan tetapi ia berlaku kerana magma yang berada di bawah tanah mengalir ke tempat rekahan. Tim Wright, saintis dari University of Leeds mengatakan bahawa peningkatan magma pada plat mampu memisahkan benua Arab dan benua Afrika.

Sejak 30 juta tahun lalu, benua Afrika dan Arab telah sekian lama mengalami proses rekahan yang kini membentuk Laut Merah. Dalam tempoh yang lama tersebut, 298 km (186) lebar lekukan Afar (Afar depression) terbentuk. Wright mengatakan bahawa pergerakan plat yang sentiasa berlaku ini lebih kerap setelah munculnya rekahan. Secara puratanya, dua plat tersebut bergerak menjauhi satu sama lain kira-kira 2 cm setiap tahun.

Terumbu Karang Dan Tiupan Angin

Naum Volzinger, ahli matematik dari St. Petersburg, Russia dan Alexei Androsov dari Hamburg, Germany telah mengeluarkan kenyataan bahawa peristiwa Nabi Musa AS membelah Laut Merah adalah munasabah menurut sains dan tidak bercanggah dengan hukum fizik. Volzinger yang merupakan penyelidik di St. Petersburg's Institute of Oceanology dan Androsov menggunakan sistem persamaan bezaan (differential equation) untuk menerangkan kemungkinan bagaimana air laut itu terbelah.

Teori mereka menyatakan bahawa terdapat terumbu karang di Laut Merah betul-betul pada tempat yang diseberangi Nabi Musa dan Bani Israil. Zaman dahulu kira-kira 1500 BC, terumbu karang ini masih elok dan lebih hampir dengan permukaan laut berbanding sekarang. Bible menyatakan bahawa ketika berlaku peristiwa itu, angin dari timur bertiup dengan kuat sepanjang malam. Berdasarkan kenyataan itu, mereka membuat persamaan yang mengambil kira kelajuan dan kekuatan angin sehingga mendedahkan dan mengeringkan terumbu karang ketika air surut serta tempoh masa sebelum air laut kembali ke keadaan asal dan kadar kelajuannya.

Menurut pengiraan, Volzinger mengatakan bahawa angin perlu bertiup pada 108 km sejam (67 batu sejam) dengan kelajuan yang sekata membolehkan terumbu karang terdedah di permukaan laut. Beliau menyatakan lagi penyeberangan sepanjang 7 km (4.2 batu) dengan seramai 600,000 orang Bani Israel itu memakan masa selama 4 jam dan setengah jam kemudian air laut kembali ke keadaan asal. Hasil penemuan ini meyakinkan beliau bahawa Tuhan mengatur alam ini tidak lari dari hukum fizik (sunnatullah).

Tiada Bukti Penemuan

Namun begitu, terdapat juga saintis yang menolak peristiwa terbelahnya Laut Merah. Dr Zahi Hawwas, pakar arkeologi Mesir menyatakan bahawa peristiwa ini cuma mitos semata kerana beliau tidak menemukan sebarang bukti ketika menjalankan ekskavasi di utara Sinai. Menurutnya, meskipun perkara ini boleh mengecewakan orang ramai, sebagai ahli arkeologi beliau perlu menyatakan kebenaran.

Beliau juga berteori, sekiranya peristiwa tersebut benar-benar berlaku, maka seharusnya peristiwa Ramses II dan seluruh bala tenteranya ditenggelami Laut Merah direkodkan di dalam dokumen kerajaan Mesir Kuno kerana hal ini merupakan krisis yang besar terhadap kerajaan Mesir. Akan tetapi tiada sebarang dokumen yang ditemui yang merakamkan perkara ini.

Penutup

Suka saya memetik tulisan Sayyid Ahmad Khan, Muslim modernis di India,

For truth cannot contradict truth: therefore there cannot be any discrepancy between the truth of God (of the Qurâan) and of science. Further, the word of God and the work of God (as we get to know it better by the advance of science) cannot contradict each other or be at variance.

Kebenaran itu tidak saling bercanggah: Dengan itu, pastinya tiada sebarang percanggahan antara kebenaran dari Tuhan (Al-Qur'an) dan sains. Justeru, adalah mustahil berlaku percanggahan dan pertentangan antara perkataan Tuhan (Al-Qur'an) dan kerja Tuhan (sains).

Wallahua'lam.

nota sneakers :: teringat Bingkisan Subuh oleh Ustaz "...Nabi Musa lagi hebat, boleh menemui ajal orang itu dengan tamparannya, tongkatnya boleh membelah laut, semuanya dengan izin Allah. Tetapi pelik orang kita, lagi mengagungkan Saidina Ali, tongkat Ali pun boleh jadi taksub. Mana ada Ali ada tongkat, tak pernah cerita pun..." Boleh faham kan kiasannya?

Hackers (Ruang atau Peluang?)

credit to Iluvislam.com

Sebanyak 51 laman web .gov.my digodam sehingga awal pagi tadi menyebabkan 41 daripadanya mengalami gangguan pada tahap yang berbeza, kata Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

Namun, suruhanjaya itu berkata, ia yakin tempoh memulihkan kesemua laman web yang diserang itu tidak akan mengambil masa yang lama.

"Pemantauan kami mendapati serangan semakin kurang menjelang 4 pagi tadi, dan selepas membuat penilaian, kami menganggap kesannya serangan itu terhadap pengguna di Malaysia adalah kecil," kata SKMM dalam satu kenyataan.

Serangan itu berlaku ekoran satu kenyataan sebuah kumpulan luar negara dikenali "Anonymous" untuk menggodam laman web rasmi kerajaan www.malaysia.gov.my semalam, dengan alasan kononnya kerajaan mengenakan sekatan Internet.

Suruhanjaya itu berkata terdapat cubaan menggodam beberapa laman web termasuk laman webnya sendiri www.skmm.gov.my pada 11.30 malam tadi tetapi gagal.

Menurut SKMM, Pusat Keselamatan Rangkaian suruhanjaya itu bersama beberapa agensi lain, penyedia perkhidmatan dan pakar-pakar telah menjalankan usaha berterusan bagi memantau dan menyekat serangan itu.

Orang ramai diminta melaporkan sebarang maklumat yang mereka ada mengenai identiti penggodam itu kerana tindakan mengganggu perkhidmatan rangkaian adalah satu kesalahan serius.

Kuala Lumpur, 16 Jun

nota sneakers : UiTMPP pun kena sekali dikala pada keesokan harinya mereka menyambut Ulangtahun ke 15 UiTM dan ExKepp...

16 June 2011

Another New Away Kit!

JERSI DITEMPAT LAWAN TERBARU

thanx Liverpool Kita for sharing!



Biru adalah warna pantang bagi sesetengah peminat Liverpool. Namun harus dingat bahawa warna asal pasukan kita adalah biru dan memang sama dengan musuh ketat Everton. Namun Bill Shankley telah suruh tukar kepada semua merah supaya tak nampak poyo macam pasukan jiran. Namun setelah berpuluh tahun tak pakai jersi biru, Adidas yang bakal mengakhiri kontrak membuat jersi kita telah membuat jersi putih biru yang saya akui amat cantik rekaannya. Apa lagi cepat simpan duit untuk beli yang Ori sebab dah dibuka untuk tempahan, tapi bagi yang pokai kena tunggu versi Padang Besar mungkin lambat lagi kot.

nota sneakers :: ni antara Kit terkini, di samping Kit lain seperti yang terdapat dalam entri 2012... tidak berkesempatan mendapatkan keduanya lagi, di Store2 & Butik juga tak nampak lagi.

ini antara kit LFC untuk next season...
Home Kit - (ini dah ada)
Away 1st Kit (macam jersey Germany my bro jer)
Away 2nd Kit (latest! tapi tidak berminat untuk mendapatkannya kot)

14 June 2011

Uslub yang Berkesan...

another nice article from iluvislam.com

...alangkah nikmatnya jika semua negara segera kembali di bawah naungan pemerintahan khilafah islamiyah...

Sewaktu di SMAP Kajang dahulu, saya diberi peluang untuk melihat bermacam-macam cara yang dipraktikkan dalam berdakwah. Hakikatnya, di sanalah juga saya mengetahui hakikat sebenar apa itu berdakwah. Murabbi-murabbi dan senior-senior di sana secara tidak langsung memberikan aspirasi dan kekuatan kepada mereka yang berusaha mengenal apa itu erti dakwah, apa itu amar maaruf nahi mungkar.

Saya terjun dalam dunia blogging juga merupakan hasil aspirasi daripada senior-senior SMAP Kajang yang menggunakan perantaraan blog untuk menyebarkan kebesaran Ilahi. Tidak jemu menulis dan berkarya, menonjolkan keindahan Islam itu sendiri, sama ada peringatan buat diri sendiri atau orang lain. Sedari itulah, saya mula menyedari bahawa blogger itu pendakwah.

Menulis kerana Allah

Kalau pembaca di sini belum pernah disoal oleh sesiapa soalan ini, biar saya menjadi manusia pertama yang bertanya:

"Apa tujuan utama saudara/ saudari berblog?"

Jawapan yang diberikan mungkin pelbagai, mengikut keadaan dan situasi ketika mula-mula dikurniakan ilham untuk menulis di blog. Mungkin kerana minat menulis dan berkarya, berkongsi, berusaha menjana pendapatan, pengaruh rakan-rakan lain yang rata-ratanya mempunyai blog sendiri dan malah ada yang sekadar suka-suka.

Tetapi, satu perkara yang sepatutnya kita semua sedar, hidup ini keseluruhannya adalah suatu ibadah kepada Allah jika nawaitu itu disandarkan pada-Nya. Begitu juga halnya yang harus terjadi kepada setiap blogger.

"Sahaja aku berblogging kerana Allah Taala"

Atau

"Sahaja aku menulis kerana Allah Taala"

...perjuangan pendakwah tidak akan terhenti sehingga khilafah islamiyah kembali berjaya ditegakkan di muka bumi...

Pengisian yang Berisi

Tidak kira apa jua bentuk pengisian dalam blog kita, sama ada berbentuk Islamik, motivasi, peribadi, perkongsian hidup dan pengalaman, perniagaan atau apa sahaja, andai niat kita adalah kerana Allah, Insya-Allah pasti mampu memberi manfaat dan beerti kepada para pembaca. Pasti ada unsur keindahan Islam yang dapat kita ketengahkan kepada para pembaca.

Andai kita menulis soal kehidupan diri kita, selitkan nilai dan pengajaran di sebalik perkara kebaikan atau kesalahan yang pernah kita lakukan, agar para pembaca dapat mengambil iktibar daripada penulisan kita. Bukan berniat berbangga dengan kebaikan, apatah lagi berbangga dengan dosa dan maksiat yang dibuat.

Andai kita meminati bidang fotografi, dan sering berkongsi gambar yang diambil bersama pembaca di blog, itu juga mampu membuat para pembaca berfikir sebentar, bahawa betapa indahnya ciptaan Tuhan. Betapa agungnya Dia yang Mencipta segalanya.

Jika kita menjalankan perniagaan melalui blog, berniagalah dengan cara Islam. Tiada riba dan unsur penindasan. Tiada unsur penipuan dalam perniagaan. Jika menjual pakaian, biarlah menutup aurat. Andai menjual makanan, biarlah halal dan berkhasiat. Insya-Allah, selain keberkatan dalam berniaga, pastinya ada saham kita di akhirat, kerana mungkin ada pembaca atau pelanggan, atau tidak kurang juga pesaing perniagaan kita yang mempraktikkannya dalam perniagaan dan kehidupan mereka.

Islam itu indah, bukan?

"Islah Nafsak wad'u Ghairak."

"Islahkan dirimu dan ajaklah yang lain."

Jadikan kata-kata ini pedoman dalam kita melaksanakan amar maaruf nahi mungkar. Islahkan (perelok) diri kita, dan pada waktu yang sama, berusahalah berdakwah kepada yang lain.

Bukan :

"Islah nafsak, thumma ud'u ghairak"

"Perbaiki dirimu, kemudian(barulah) ajak orang lain."

Jelas bukan, kita semua dituntut berdakwah. Kita sebagai blogger juga mempunyai ruang dan peluang untuk turut sama berdakwah. Cuma, antara mahu atau malu sahaja yang menyuruh atau menghalang kita melakukan tugas mulia ini, atas tiket seorang blogger.

Buang pemikiran:

"Aku bukan ustaz."

"Aku bukan ustazah."

"Aku bukan baik sangat pun."

"Isy, seganlah. Nanti buat salah sikit orang tegur."

Buang, lempar jauh-jauh semua pemikiran sedemikian. Kesempurnaan bukanlah syarat kelayakan dalam berdakwah dan mengajak orang lain menjadi manusia yang baik. Hakikatnya, tidak akan ada manusia yang sempurna peribadinya seperti Rasulullah s.a.w. Jika terus menunggu kesempurnaan, Islam itu tidak akan tersebar ke mana-mana.

Berdakwah bukan bermaksud kita mestilah seorang yang soleh atau solehah, tetapi kita manusia yang mengimpikan peribadi yang soleh dan solehah. Mengimpikan redha Ilahi dalam setiap amalan dan perbuatan. Secara tidak langsung, kita juga akan terhindar daripada melakukan perkara yang dimurkai Allah. Berblog bukanlah medan kita berdakwah kepada orang lain, tetapi berdakwah kepada diri sendiri dan orang lain.

Blogger itu Pendakwah.

"Blogger itu Jundullah."

::nota sneakers::nantikan entri dakwah melalui facebook pula ~-^



Related Posts with Thumbnails