hadith of the day

pendokong

05 February 2011

1 nyawa sudah memadai... manfaatkan semahunya

kalau dulu berkenaan drama, kali ini novel pula...

Alhamdulillah, berkesempatan menelusuri novel karangan Novelis Thriller Nombor 1 Malaysia ::
Ramlee Awang Murshid, dalam karangan 9 NYAWA dalam mencari sedikit passion setelah berhempas pulas memikirkan sesuatu... sempat mengkoreksi wardrobe my eldest sister, dan koreksi berhasil dengan pertemuan sebuah novel yang agak menarik... mula-mula minta kebenaran dia dulu sebelum ambil, dan bertanya, "dah habis baca belum? best tak? pinjam?" jawapannya "ok... haha, tak habis baca lagi," spontan.

Kalau nak kupas jalan cerita, hurmm... panjang pula entri ni, tapi kalau nak cadangkan bahan bacaan, saya cadangkan yang ini, daripada bacaan novel cintun... jalan cerita banyak kepada flashback... tapi amat menarik dengan pengolahan yang bersahaja tetapi bombastic...

Sejujurnya, karya beliau yang lain juga ada saya ikuti, seperti MIKHAIL, trilogi cinta Bagaikan Puteri-Cinta Sang Ratu-Hijab Sang Pencipta, dan banyak lagi... inilah novelisnya...

nota sneakers :: tengah selongkar lagi, takut-takut terjumpa yang lain pula... tapi buku-buku yang sudah ada dalam pembacaan, tiba-tiba jadi tidak habis baca pula, berjangkit virus my eldest sis kot... sorry kak long!!!

6 comments:

  1. novel RAM memang best...cuba cari pei pan, tapi novel tu bukan terbitan alaf21.. Novel tu pernah menang anugerah sako(kalau tak silap)

    ReplyDelete
  2. i-Allah.. itu pun baca time free jer.. banyakkan bahan bacaan ilmiah...

    ReplyDelete
  3. Fend gosok belakang leher. "Kau ni demam ke apa yang tiba-tiba nak adventerous sangat ni?"

    "Semangat Badar la wei.Orang zaman Rasulullah tengah bulan puasa pergi perang.Kita takat pergi backpacking je,nak sentap apanya?"

    Huh?Badar?Siapa? "Badaruddin mana pulak ni?"

    Badaruddin?Kening Chad di Austin terangkat tinggi. "Weh!Badaruddin mana pulak!Perang Badar la,kichi!Dulu SPM kau ambil ke tak subjek Pendidikan Islam tu?"

    Apa-apa je la.Fend malas nak ambil pusing.

    "Jom,Fend.Jom.Jom.Bersedia?" Chad mereganglenturkan tangan ke depan.Dah gaya macam atlit renang Sukan Olimpik nak mulakan lap pulak dah gayanya.
    "Sedia nak ke mana?"

    "Cari erti hidup." Chad menarik tali sandang Deuter di lantai.
    (Contengan Jalanan[Ramadhan]Fend by Hlovate)

    kadang2 bahan bukan ilmiah jugak banyak memberi pengajaran walaupun tak setanding bahan ilmiah...

    ReplyDelete
  4. syukran, haha... novel karangan hlovate yg misteri gila dia nyer editor tu pun dalam kategori ilmiah laa tu... bnyk mesej tersirat...i mean that novel picisan yang tidak berapa jelas pengajarannya, yang kadangkala sekadar pengalaman hidup sang pengarang dalam certain scene dan sebagainya dengan harapan si pembaca dapat ambil pengajaran tanpa dia sedari, si pembaca juga kadangkala hanya syok sendiri... x maksudkan sesiapa...

    p/s : minat hlovate gak (5 tahun 5 bulan, versus n etc. nak minx tolong jadi supplier ka?)

    ReplyDelete
  5. taklah,bukan nak suruh jadi supplier just nak share..blog hlovate pun best jugak.. (hlovaterror.blogdrive.com)

    ReplyDelete
  6. wah, syukran... selama ni pernah dengar berkenaan blog Hlovate dan novel online by part dalam blog dia,, tp x pernah jumpa link.. thanx 4 sharing.. whoever u are wahai "anonymous"

    ReplyDelete

jangan lupa untuk tinggalkan jejak!!!

Related Posts with Thumbnails