hadith of the day

pendokong

30 September 2010

Dakwah Kampus... Dakwah Remaja...

“Insya Allah kalau kita bersusah payah dengan dakwah dan tolong agama Allah, nescaya Allah akan tolong kita”, kata seorang exco dakwah di sebuah kampus.

Kata-katanya itu sedap didengar, tetapi realitinya separuh benar separuh batil.

DULU-DULU

Dulu-dulu saya pernah membaca majalah sebuah gerakan dakwah yang kini sudah diharamkan. Ada sebuah artikel menceritakan bagaimana seorang siswi yang aktif berdakwah hingga tidak sempat membuat persiapan untuk peperiksaannya, telah bertawassul dengan nama mursyid jemaah beliau lalu tertidur di dewan peperiksaan. Sebaik sahaja siswi itu terjaga, kertas peperiksaannya sudah penuh dengan jawapan dan beliau mendapat keputusan yang cemerlang!

Itu kalau versi ‘hikayat menjadi’.

Bagi yang tidak menjadi, pernah di suatu era, ada aktivis dakwah yang menganggap kesanggupan menggagalkan diri dari pengajian atas nama dakwah adalah satu PENGORBANAN yang ditabik rakan sepasukan.

Kita tolong Allah, Allah akan tolong kita… mudah sahaja sifirnya.

Contoh-contoh ekstrim begitu adalah fenomena biasa di era 70′an dan 80′an. Era orang mencampak televisyen ke sungai kerana ‘membenci dunia’.

HARI INI

Namun hari ini, contoh begitu mungkin sudah tidak sebegitu biasa kita dengar. Perbuatan membuang pengajian atau pekerjaan kerana mahu berdakwah sudah jarang-jarang sekali sampai ke telinga kita. Akan tetapi, sikap yang berlegar pada mindset yang sama itu masih sering dilihat dalam catatan aktivis dakwah di kampus hingga ke hari semasa.

Dek kerana kerapnya saya berprogram bersama pelajar universiti, saya terus menerus mengesan masalah ini berlaku di sana sini. Bahawa ramai pelajar yang bersemangat dan aktif dengan dakwah, kecundang di bilik darjah. Kecundang di dewan kuliah.

Apakah golongan yang kecundang akademik hanya dari kelompok dakwah?

Tentu sahaja tidak.

Mereka yang lemah di bidang pengajian atau mungkin terus gagal, terdiri daripada mereka yang beridentitikan pelbagai. Mungkin yang mabuk bercinta, mungkin yang kaki gig, mungkin yang tiada sebab apa-apa sekali pun. Punca kemunduran akademik memang pelbagai. Malah saya tidak terkejut jika ada pelajar yang kecundang pengajian hanya disebabkan oleh cuaca!

Tetapi apa yang ingin diperbahaskan kali ini adalah soal hubung kait aktiviti dakwah dengan aktiviti kuliah.

‘ESCAPISM’

Kenapa suka berdakwah tetapi lesu di bilik kuliah?

Di suatu ketika, saya pernah menyeru anak muda aktivis dakwah supaya mencari keseronokan di dalam mengerjakan amal Islami. Cari nilai untuk menyalakan KEINGINAN YANG MEMBARA. Jangan hanya bergantung pada soal kewajipan, tekanan suasana dan mengikut trend semata. Dakwah itu mesti inside-out. Ia harus datang dari kepercayaan diri bahawa setiap satu tugasan dakwah, menambah makna dan nilai dalam hidup.

Tetapi dalam masa yang sama, keseronokan dakwah itu jugalah yang kemudiannya menjadi salah satu sebab mengapa aktivis dakwah di kampus hilang minat dan tumpuan pada pelajaran. Mereka bertemu dengan kepuasan dan keinginan di dalam dakwah, tetapi tidak di bilik kuliah.

Sama sahaja… sama ada pelajar di bidang pengajian Islam, mahu pun sains atau undang-undang, ia boleh terjadi. Penyakit hilang minat dan keghairahan terhadap mata pelajaran di bilik kuliah sering berlaku.

Dakwah menjadi tempat mahasiswa dan mahasiswi ini melarikan diri dari tekanan, kebosanan dan segala perasaan negatif yang dialami semasa menghadiri kuliah, tutorial dan menyiapkan assignment. Segala perasaan yang tidak seronok lagi merimaskan itu, dapat dilupakan seketika semasa hadir ke dalam usrah, tamrin, ceramah, malah demonstrasi.

Bukan sahaja program dakwah harakiyyah, malah sebahagian pelajar lebih konsisten dan hadir dengan penuh minat ke kelas-kelas menadah kitab dan pengajian tidak formal tetapi mengabaikan kelas, peperiksaan dan tidak endah pada kemerosotan keputusan peperiksaan.

ALASAN

Melebihkan dakwah mengatasi pelajaran boleh berlaku atas sebab yang pelbagai.

“Ana tahu… dah duduk di universiti ni, mana ada yang lebih penting selain pelajaran. Tapi entahlah… macam dah tak ada mood nak study!”, kata seorang pelajar.

Alhamdulillah… biar pun tindakannya membelakangkan akademik itu salah, tetapi sekurang-kurangnya beliau mengakuinya. Menyedari bahawa dirinya sedang berdepan dengan masalah. Mudah-mudahan lebih jelas jalan untuk keluar dari kesulitan ini.

Tetapi, kebimbangan itu datang apabila pelajar-pelajar yang aktif dengan dakwah membelakangkan usaha dan ikhtiarnya di dalam pelajaran dengan kepercayaan yang salah. Kepercayaan yang disangkanya sebagai jalan beragama.

MENOLAK ‘ACUH TIDAK ACUH’

“Abang nak makan ayam masak merah”, kata seorang suami kepada isterinya.

Lalu si isteri ke dapur, digorengnya ayam, ditumisnya sos yang merah, dicampur keduanya dan dihidangkan di dalam pinggan percuma semasa membeli ubat gigi kotak besar.

“Suprani, bapak mahu makan ayam masak merah”, kata lelaki yang sama itu, kepada pembantu rumahnya.

Lalu si Suprani pergi ke dapur, digoreng ayam, dibuat kuahnya seelok mungkin, ditabur pula dengan daun sup, dihias dengan bawang besar, cili belah empat kembang bunga, dan dihidang di dalam pinggan Pyrex bersama nasi panas.

Agak-agaknya, tanpa perlu berbahas dan berdebat, kita sedia maklum yang tentu sahaja si lelaki itu tadi lebih berminat untuk makan ayam masa merah hasil masakan Suprani berbanding isterinya sendiri. Dua-dua ayam masak merah, tetapi ayam masak merah si isteri itu acuh tak acuh. Cincai kata sesetengah orang. Manakala ayam masak merah si pembantu rumah, biar pun yang memasaknya adalah pembantu rumah, tetapi kesungguhannya memasak menyebabkan lelaki itu lebih teruja untuk mencubanya.

Sifirnya mudah.

Tiada manusia yang suka dengan hasil kerja ala kadar, bagai melepaskan batuk di tangga. Dan sebelum kita sesama manusia lebih memilih hasil kerja yang ada nilai kesungguhan, Allah SWT itu sebagai Tuhan lebih Memandang hasil kerja dan ibadah hamba-Nya yang dilakukan secara yang terbaik. Optimum.

Itqan.

Seorang Muslim yang benar-benar menghayati nilai Islam dalam kehidupan seharian akan melakukan apa sahaja secara bersungguh-sungguh. Sama ada sebagai memenuhi kehendak habl min al-naas sesama manusia, mahu pun dalam menunaikan tanggungjawabnya pada habl min Allah!

Maka, bersifat ala kadar dalam menerima keputusan peperiksaan justeru ala kadar juga dalam membuat persiapan pengajian… bukanlah kualiti yang layak bagi seorang Muslim. Apatah lagi Muslim yang mahu memperjuangkan Islam.

Lupakah kita kepada firman Allah SWT:


“Sesungguhnya orang terbaik yang boleh engkau ambil bekerja adalah orang yang mempunyai kekuatan lagi amanah” [Al-Qasas 28 : 26]

Kesempurnaan pada kelayakan seseorang yang ingin diberi tugasan adalah gabung jalin yang kemas di antara integriti dan kompetensi. Bukan sahaja mempunyai kualiti akhlaq malah memiliki kemahiran, ilmu pengetahuan dan segala kekuatan yang diperlukan untuk sebuah tugasan.

Kita tidak mahu gerakan Islam dan barisan saf perjuangan Islam dipenuhi dengan longgokan sisa manusia yang tidak berkualiti. Membiarkan pencapaian masing-masing di dalam akademik pada tahap atas urat, adalah suatu pengkhianatan kepada ketinggian dan kemuliaan Islam.

KEPUTUSAN PEPERIKSAAN BUKAN SEGALANYA

Setuju. Saya setuju 100%.

Sebab itu saya tidak pernah mengajak kita mengukur kecemerlangan hanya berpandukan keputusan peperiksaan. Ada banyak faktor yang mempengaruhi keputusan peperiksaan, biar pun selalunya ia berpihak kepada yang tekun berusaha.

Kecemerlangan yang diperlukan ialah pada komitmen pelajar yang da’ie, menempuh prosesassignmentitulah sebenar-benarnya penentu kecemerlangan. Segala proses itu penting kerana ia merupakan latihan sebenar kepada pemikiran dan daya ilmiah seorang pelajar. Di dalam kelaslah dia belajar berfikiran kritis, belajar bertemu dengan pandangan-pandangan yang berbeza, belajar bersoal jawab, belajar bertanya dan belajar menjawab… iaitu segala-galanya yang di kemudian hari menjadi asas terpenting untuk memimpin dan menerajui masyarakat. pembelajaran, dan bukan hanya berorientasikan output. Maksud saya, sama ada seorang pelajar itu hadir ke kelas, mengikuti kuliah, membuat kajian, menulis

Dan sudah semestinya, jika kelas dihadiri, kajian dibuat, menulis assignment diselesaikan, sedikit sebanyak ia akan menghasilkan natijah yang bagus di akhir musim peperiksaan.

Tetapi kalau kita berhasil menjawab keputusan peperiksaan hanya kerana ‘bernasib baik’ apabila soalan dihafal secara last minute, tetapi tidak ke kelas, tidak mengikuti PROSES pembelajaran, maka segala-galanya tidak ke mana. Lantas segenggam ijazah pun belum tentu ada nilainya!

Pendakwah yang mengkhianati proses pembelajaran semasa di alam menara gading, mereka amat berpotensi untuk masuk ke masyarakat dengan kualiti kepimpinan yang lemah… ekoran pemikiran tumpul yang tidak diasah semasa di alam belajar!

AKIBAT LEMAH AKADEMIK

Kadang-kadang kita menganggap akademik hanya sebagai wasilah. Sekadar tiket untuk memenangi kepercayaan masyarakat. Seumpama lesen.

Tetapi kita sering lupa, lemahnya penguasaan diri terhadap ilmu-ilmu di kelas akan memberikan implikasi yang buruk di masa hadapan… bukan hanya semasa alam pekerjaan bahkan boleh melarat hingga ke Akhirat.

Syariatullah

Pelajar pengajian Islam yang tidak menguasai pengajiannya akibat lemah tahap pembelajaran akan terdedah kepada jenayah di masa depan.

“Ustaz, apa hukumnya zakat KWSP?”, tanya seorang jemaah di surau.

“Alamak… itulah benda yang pensyarah bincangkan tapi aku tak pergi kelas masa tu!” rungut si ustaz di dalam hatinya.

“Err… saya rasa tak payah kot!”, jawab si ustaz ala-ala mujtahid.

Tidakkah perbuatan itu suatu pengkhianatan? Memberikan panduan muamalat yang salah kepada masyarakat, mengingkari Syariat Allah SWT lantaran kecuaian dirinya sendiri semasa di alam pembelajaran. Semasa belajar sudah biasa tak buat homework, bila berceramah pun tak buat homework.

Itu jenayah terhadap Syariatullah.

Sunnatullah

“Err, pesakit diabetik ni nak suntik 1 unit atau 10 unit atau 100 unit insulin ya?”, seorang doktor muda berteka-teki di dalam dirinya.

Akibat kemalasannya terhadap kelas pengajian, atau belajar secara ala kadar, beliau menyuntik pesakitnya dengan 100 unit insulin sedangkan peraturan tubuh badan yang ditentukan Allah SWT hanyalah pada kadar 6 ke 10 unit.

Pesakit mati mengejut akibat hipoglesimik.

Berdosa atau tidak? Jenayah atau tidak?

Dosa terbit bukan hanya kerana melanggar hukum Syariat tetapi juga hukum Sains. Seorang ustaz yang tidak berkompetensi, sama sahaja dengan seorang doktor, jurutera, atau apa sahaja pekerjaan profesional yang tidak berkompetensi.

Mencetus mudarat..

Maka ala kadar dalam menguasai bidang pengajian masing-masing bukan sekadar masalah sikap yang biasa. Ia mampu membunuh!

Ke mana anda mahu membawa dakwah jika duduk di tengah masyarakat sebagai ustaz yang tiada amanah ilmiah atau doktor yang tiada amanah yang sama?

ALLAH MESTI TOLONG

Akhirnya sampai kita kepada alasan paling biasa.

Kita manusia biasa, tetapi sering mengharapkan benda-benda yang luar biasa.

“Kalau kita tolong agama Allah, mesti Allah akan tolong kita!”, yakin benar seorang aktivis dakwah kampus berkata begitu.

Cuba perhatikan firman Allah SWT:


“Dan bertaqwalah kamu kepada Allah nescaya Allah akan mengajar kamu. Dan Allah itu Maha Berilmu terhadap segala sesuatu” [Al-Baqarah 2: 282]

Allah SWT berjanji akan membantu.

Tetapi syarat asasnya adalah TAQWA.

TAQWA itu adalah kepatuhan yang menyeluruh terhadap peraturan Allah SWT… meliputi Syariatullah dan Sunnatullah. Ia telah pun saya jelaskan dengan panjang lebar semasa memperkatakan tentang kualiti Muslim yang mesti bukan sahaja SYARIATIC (komited dengan Syariatullah) malah SCIENTIFIC (komited dengan Sunnatullah).

Jika kita baca sejarah perjuangan Rasulullah SAW, baginda tidak pernah mengambil jalan mudah memperalatkan statusnya sebagai seorang Rasul dan pejuang kebenaran untuk melengah-lengahkan persediaan. Tidak pernah baginda berkata “kalau Allah yang perintahkan aku berjuang, mesti Allah akan tolong menangkan aku!” Tidak sama sekali.

Biar pun sehimpun janji dikurniakan Allah bahawa kebenaran akan mengalahkan kebatilan, Baginda SAW sentiasa mengambil asbab kemenangan secara optimum.

Jika dianalisa peristiwa Hijrah, Baginda SAW telah mengatur sehebat-hebat strategi dan persiapakan untuk menjayakannya. Begitu juga dalam perang-perang yang lain. Strategi yang pada hari ini layak digelar sebagai SAINS KETENTERAAN.

Termasuk juga dalam soal pentadbiran, pengurusan dan kerja seharian. Baginda SAW tidak pernah memalaskan diri dalam ikhtiar dan usaha hanya kerana keyakinan bahawa “Allah bersama kita!”.


Gambar hiasan

Tetapi aktivis dakwah hari ini ramai yang mudah tersasar.

Mereka tanpa segan silu dan malu, merengek-rengek meminta kemenangan sedangkan ikhtiarnya tidak seberapa. Hanya kerana Allah menjanjikan kemenangan bagi pihak yang memperjuangkan kebenaran, mereka melengahkan usaha, tidak seperti orang tidak berTuhan yang tiada janji kemenangan! Pejuang kebatilan melakukan sepenuh daya upaya mereka untuk perjuangan mereka… kesungguhan yang sepatutnya menjadi isi dan kulit manusia berTuhan seperti kita.

BERLATIH MENGURUSKAN REALITI

Sesungguhnya aktivis dakwah di kampus yang gagal menguruskan pengajian di samping tugasan dakwah… mungkin bakal menjadi aktivis yang turut gagal apabila keluar dari kampus.

Tahun 2 pengajian jauh lebih sibuk dari tahun 1.

Tahun akhir jauh lebih sibuk dari tahun-tahun yang sebelumnya.

Bekerja sebelum pengesahan jawatan jauh lebih sibuk dari tahun akhir pengajian.

Bekerja selepas pengesahan jawatan akan disibukkan pula dengan alam berumahtangga. Dari satu emak satu bapa, menjadi dua emak dua bapa. Dari satu kelompok sepupu menjadi dua kelompok sepupu. Dari 5 jemputan kenduri semasa cuti bertambah menjadi 10… semua itu akan berterusan.

Tatkala komitmen semakin reda, jantung pula sudah lemah, darah sudah bertekanan tinggi, urat dan sendi sudah tidak sihat lagi.

TAMRIN DISIPLIN

Sesungguhnya keupayaan seorang pelajar menguruskan akademiknya adalah TAMRIN yang paling penting untuk menghasilkan kualiti pengurusan realiti yang diperlukan apabila pelajar ini meninggalkan alam pengajian.

TAMRIN itu adalah TAMRIN DISIPLIN. Latihan mendisiplinkan diri iaitu berusaha untuk mengawal diri agar komited melakukan perkara yang kita tidak suka, demi meraih apa yang kita suka, suatu hari nanti. Di samping beroleh keseronokan sebagai momentum di dalam dakwah, jangan lupa bahawa ada perkara tidak seronok yang perlu kita pelihara sebaiknya.


“Kamu diwajibkan berperang sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya” [Al-Baqarah 2: 216]

Mungkin di alam TAMRIN akademik, bilik kuliah adalah medan perang yang kamu benci… padahal ia ditentukan Allah sebagai KEBAIKAN buat dirimu.

Berdisiplinlah!

p/s: pelajar yang enggan memikul amanah dakwah dengan alasan kesibukan akademik juga harus banyak berkoreksi dan memuhasabah diri…

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
56000 Kuala Lumpur


28 September 2010

Eurocopter unveils new-look helicopter

MARSEILLE, France (Reuters) – European group Eurocopter showed off a revolutionary winged helicopter on Monday, in a bid to counter U.S. rival Sikorsky's efforts to break the speed barrier by rewriting rotorcraft design rules.

The X3 hybrid helicraft -- which combines forward-facing propellers astride two short aircraft wings with the familiar overhead rotor blades seen on any normal helicopter -- was unveiled following months of secrecy.

The half-plane, half-helicopter design aims to overcome chronic obstacles to high-speed helicopter flight by combining the advantages of fixed-wing aircraft with those of a standard helicopter -- allowing it to fly at 220 knots or 400 km/hour.

The move by the world's largest civil helicopter maker came less than two weeks after United Technologies unit Sikorsky claimed an unofficial speed record of 250 knots (460 km/hour) with its own avant-garde prototype called X2.

Today's helicopters typically cruise around 130-40 knots.

Eurocopter, part of European aerospace group EADS, said its X3 hoverplane, sporting black-and-white striped propellers, had first flown on September 6 at a closely guarded military test base.

"We just wanted a place where we knew we were alone, no plane spotters," Eurocopter chief executive Lutz Bertling told Reuters, adding Eurocopter had paid the French defense ministry for the right to use army facilities even though the project was so far funded entirely out of the company's research budget.

[Related: Video demo of a flying car ]

Sikorsky's X2 made its maiden flight in 2008.

In an operation echoing the secrecy of the project itself, reporters were briefed at Eurocopter headquarters, transported to one base by helicopter and bussed to another where no-one except test crew had seen the new hoverplane, sitting in an isolated hangar after its first flight three weeks ago.

The announcement confirmed the existence of the X3 for the first time after Reuters reported Eurocopter's plans to unveil it on Friday, ending months of speculation.

NO TAIL ROTOR

The extraordinary secrecy reflected fierce competition between helicopter makers to deliver more speed without losing efficiency, a potential source of future profit.

Under current helicopter designs, rotor tips approach supersonic speeds when pushed to fly too fast and this can threaten the stability of the base of the rotor, executives said.

Helicopter makers have devoted years of research to solving the problem, but typically the faster a helicopter flies, the less efficient it is when hovering and vice-versa.

The Sikorsky solution features two main rotors atop the cabin, which spin in opposite directions. That both neutralizes the spinning force applied to a traditional single-main-rotor helicopter and provides a speed boost.

One thing the European and U.S. machines have in common is their new design eliminates the need for the sideways tail rotor used to stabilize traditional helicopters.

Bertling said the X3 concept would be more cost-efficient for heavy helicopters than competitors, which also include the existing Bell Boeing V22 tilt-rotor aircraft.

"All big helicopter manufacturers are looking for more distance and more speed," Bertling told reporters. "It only makes sense to increase speed if in the end what you gain is not over-compensated by increased cost."

The X3 is, for now, simply a technology demonstrator meaning that, if successful, the concept can be applied to helicopters which could be sold in their usual form or with X3-type wings.

Eurocopter refused to give figures on development costs or market potential but said such a helicopter might typically cost 20-25 percent more and go 50 percent faster than a normal type.

Target markets include long-distance search and rescue, inter-city shuttle services or military uses including special forces operations. The wing-mounted propellers would be disengaged when the helicopter lands to avoid injury.

(Editing by Michael Shields and Dan Lalor)


26 September 2010

Top Aeronautical/Aerospace Engineering Universities and Colleges in Malaysia

Aerospace engineering is the branch of engineering behind the design, construction and science of aircraft and spacecraft. It is broken into two major and overlapping branches: aeronautical engineering and astronautical engineering. The former deals with craft that stay within Earth’s atmosphere, and the latter deals with craft that operate outside of Earth’s atmosphere. While aeronautical engineering was the original term, the broader “aerospace” has superseded it in usage, as flight technology advanced to include craft operating in outer space. Aerospace engineering, particularly the astronautics branch, is often informally called rocket science. Note: Aerospace/Aeronautical Engineering is not similar to aircraft maintainance engineering. Below is a list of universities where you can study aerospace/aeronautical engineering in Malaysia.

1. Universiti Teknologi Malaysia (UTM) : Faculty of Mechanical Engineering

utm_logo

The Aeronautical Engineering course was first offered by UTM during the 1980/81 session and was jointly run by UTM and TUDM. Its objective was to fulfill the need for skilled and semi-skilled human resources in the aeronautical field especially in the public sector. TUDM required human resources to operate, maintain, repair, oversee and manage different types of aircraft and UTM had the capability to produce graduates in this field. This need has continued to increase with the development in the airline industry in Malaysia which demands for more trained manpower especially engineers and technical assistants.

Courses Available

Bachelor of Engineering (Mechanical-Aeronautics)
Course details: Click Here

Contacts

Faculty of Mechanical Engineering
Universiti Teknologi Malaysia
81310 UTM Skudai,
Johor, Malaysia.

Aeronautical and Automotive
Prof. Dr. Mohammad Nazri bin Mohd Jaafar
Tel: +60 75534851
Fax: +60 75566159
Email:
kjaero@fkm.utm.my

2. Universiti Kuala Lumpur Malaysian Institute of Aviation Technology (UniKL MIAT)

unikl-new

Universiti Kuala Lumpur Malaysian Institute of Aviation Technology (UniKL MIAT) is the premier aviation training institution in Malaysia. The institute has won various awards and recognition both internationally and locally. In 2008, UniKL MIAT became the first Maintenance Training Organization (MTO) to be recognized by the Department of Civil Aviation and later by Frost and Sullivan as the Asia Pacific Aviation Workforce Development 2008. Collaboration effort with Aero-Building Gmbh Department of Civil Aviation of Germany, UniKL MIAT is also qualified to offer European Aviation Safety Agency (EASA) Part 66 Aircraft Maintenance Engineer License training programme.

Courses Available

Bachelor of Aircraft Engineering Technology (Hons) – Mechanical
Details: Click Here

Bachelor of Aviation Management (Hons)
Details: Click Here

Contacts

Universiti Kuala Lumpur
Malaysian Institute Of Aviation Techonology (UniKL MIAT)
Lot 2891, Jalan Jenderam Hulu, Jenderam Hulu,
43800 Dengkil,
SELANGOR DARUL EHSAN,
Malaysia

Tel : (603) 8768 8487
Fax : (603) 8768 8485

GPS Coordinate :
Latitude : 2.851636
Longitude : 101.73578

3. Universiti Putra Malaysia (UPM) : Faculty of Engineering

logoupm

The Department of Aerospace Engineering was founded in 1996 to support the development of national aerospace industries as proclaimed in the National Blueprint for the Development of the Aerospace Industry in Malaysia. For these reasons, the Bachelor of Aerospace Engineering was introduced that year which emphasis on aeronautics, and astronautics engineering courses.

Courses Available

Bachelor of Aerospace Engineering (HONS)
Details: Click Here

Programmes With Thesis (PhD & Master) – Aerospace Engineering
Details: Click Here
Brochure: Click Here

Contacts

Aerospace Engineering, Faculty of Engineering
Universiti Putra Malaysia, 43400 Serdang, Selangor Darul Ehsan, Malaysia.

Tel : (603) 8946 6400
Fax : (603) 8656 7125

Email: aero@eng.upm.edu.my

4. Universiti Sains Malaysia (USM) : School of Aerospace Engineering

USM-LOGO-WEB1

School of Aerospace Engineering, Universiti Sains Malaysia, Engineering Campus, was established on the 1st March 1999. Before that, Aerospace Engineering Unit was established which operated from 13 May 1998 until 28 February 1999. The school was established in realizing the needs to produce aerospace engineering graduates with high expertise, creativity, and societal values, and competent in following the rapid technology development in aerospace endustry. After graduation, the graduates shall be eligible to work in government institution, half-government bodies, or private institutions which are actively involve in aerospace industry or those which are relevant.

Courses Available

Bachelor of Aerospace Engineering
Details & Entry Requirements: Click Here

Higher Degree and Research Programme
Details: Click Here

Contacts

School of Aerospace Engineering
Universiti Sains Malaysia, Engineering Campus, Seri Ampangan, 14300 Nibong Tebal, Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang.

Tel : (604) 599 5901
Fax : (604) 594 1025
Email: aero@eng.usm.my

5. International Islamic University of Malaysia (IIUM) : Kuliyyah of Engineering

iium

The Aerospace Engineering programme aims to help students develop into quality graduates possessing strong foundations in engineering, firm Islamic values, ethics as well as management skills. In addition to the fundamental and technical requirements in Aerospace Engineering it has critical components of management/entrepreneurship, and Islamic revealed knowledge. The goal is to make IIUM engineering graduates competent in the design and analysis of aerospace vehicles, manage technology and conduct their profession as ethically sound engineers . Also to produce graduates whom can compete in ?the area of designing, producing the control and system of an aircraft. Also to enhance knowledge in the dynamics aspects of the aircraft as well as management techniques.

Courses Available

B.Eng (Hons ) in Aerospace Engineering
Details: Click Here

Contacts

Kulliyyah of Engineering
International Islamic University Malaysia,
Jalan Gombak
53100 Kuala Lumpur, Malaysia.

Tel : (603) 6196 4447
Fax : (603) 6196 4853
Email: engin@iiu.edu.my

6. Universiti Teknologi MARA (UiTM) : Faculty of Mechanical Engineering

logo_uitm

The Faculty of Mechanical Engineering was established in 1996. Earlier it was known as the Department of Mechanical Engineering under the School of Engineering when its first programmed was offered in 1968. Started with Advanced Diploma in Mechanical Engineering with a student number of 7,the faculty has since grown to become one of the most successful engineering faculties in UiTM with student enrolment exceeding 1500 per year. The faculty now offers a total of six programmed in three levels which are one programmed at diploma level (EM110), two degree level programmed (EM220, EM221) and three postgraduate level programmed (EM780, EM774, EM980). Beside the Shah Alam Campus, The diploma programmed is only offered at the UiTM Penang Branch Campus. There are plan to extend the diploma programmed to other UiTM Branch Campuses.

Courses Available

Diploma in Mechanical Engineering
In the final year students are given the optional module to specialize in their area of interests. Among the choices are Pure Mechanical, Manufacturing, Automotive and Aerospace engineering modules.
- Bachelor of Engineering (Hons) Mechanical
- Bachelor of Mechanical Engineering (Manufacturing) (Hons)

The program is a 4 -year programme which only of fered at the UiTM main campus, Shah Alam. The programme is designed to comply with the guidelines of Board of Engineers, Malaysia (BEM) and the essential requirement for a Professional Engineer.

- Doctor of Philosophy in Mechanical Engineering
- Master of Science in Mechanical Engineering (By Research)

- Master in Engineering Management (By Course)
The Faculty of Mechanical Engineering collaborates with the, Institute Of Graduate Studies (IPSis), which offers Masters and Doctor of Philosophy Programmes.

Details: Click Here

Contacts

Faculty of Mechanical Engineering
Universiti Teknologi MARA
Shah Alam
Selangor Darul Ehsan
40450
Malaysia

Tel : (603) 5543 2842
Fax : (603) 5543 5160
Email Form: Click Here


the place where I am now....

7. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) : Faculty of Mechanical and Manufacturing Engineering

logo-uthm

Faculty of Mechanical and Manufacturing Engineering (FKMP) in Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) was established on 1 May 2004 since the restructuring of Faculty of Engineering and Faculty of Technology Engineering. The management of the faculty is leading by a Dean, two (2) Deputy Dean and six (6) department heads. A new department named Department of Aeronautical Engineering has been added to the faculty recently.

Courses Available

Diploma Programmes
1. Diploma in Mechanical Engineering
2. Diploma in Mechanical Engineering with technology

Bachelor Degree Programme with Honors
Bachelor In Mechanical Engineering with Honours

Postgraduate Program
1. Masters in Mechanical Engineering (By Course Work).
2. Masters in Mechanical Engineering (By Research).
3. Doctor of Philosophy in fields of mechanical engineering by research.

Details: Click Here

Contacts

Faculty of Mechanical and Manufacturing Engineering
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
86400 Parit Raja
Batu Pahat, Johor

Tel : (607) 453 7700
Fax : (607) 453 6080
Email: sulaiman@uthm.edu.my

21 September 2010

5 Tips to Getting an Industrial Placement

Many have this impression of industrial training being merely ‘part of the academic syllabus’. This is where you got it all wrong. A good industrial experience will do wonders to you.

Not only it equips you with new, hands-on technical knowledge and applications, you are also exposed to the real working environment – the world you will be in after you finish your studies. This is an opportunity to get a ‘taste’ of the working world.

I have in fact saw many of my friends offered to come back working with the same companies they had been attached to during the industrial training – companies like Shell, Schlumberger, Silterra, Agilent Technologies, IBM, Western Digital and so on. It shows that if you take your training seriously, opportunities will come, and you will have an easier, and faster access to employment upon graduation.

1. Get your resume ready

Your resume can perhaps be the most important document you will ever write before leaving the education world. A fabulous resume will not guarantee you a job or a place for training but surely it is a door opening. It is your first ticket to marketing yourself in the corporate world. There are hundreds, if not thousands of resume samples out there you can view and get a feel before starting to write your own.

Get a few friends to work with you on the resume. After all, every one of them will eventually need one of their own when the school finishes. Ask other senior colleagues, lecturers and career councilors to get things correctly done.

2. Compile all relevant documents

Get your all other supplementary documents in order e.g. letter from the faculty, university’s authorization, cover letter and other relevant documents so that you’re not kelam kelabut when you’re asked for those things.

3. Ask for a company list from the department

Your faculty or department should have some sort of list of companies they’ve targeted as possible partners in providing industrial training to the students. You should take the opportunity to ask for this list, together with the contact details. Take your own initiative to study the companies, and make a sensible short list of which companies can provide you with good experience. Also, do not only depend on your department’s list – work out to get your own list too.

Why can’t I just let the company finding an industrial placement for me?

Nice thinking bro. If you are a 20-year old kid still in need to be spoon-fed, by all means, do so. Just remember that, by the time you hold your degree scroll, you’re on your own, in a whole new world. If you want to start being an independent macho guy, then it’s time to take things with your own hands. The time is now.

The choice is yours.

4. Call the companies – ask

Start calling those companies that you’ve short listed. Talk to the HR Manager or one of the personnel in the Human Resources department. Courteously ask them if they provide industrial training opportunities to students. Sometimes, you won’t be getting a positive or pretty response. You know, responses like:

  • “No, we don’t”.
  • “I’m not sure, but if you’re interested, you can send your resume to… “
  • “Pegawai bertugas cutilah dik… cuba call balik dalam… next year ke…”
  • “Just hold on a minute…..” – and never come back.

Do not be discouraged. Most likely these happen because the guy/girl on the other line is incompetent in their job, or is someone in need of attitude adjustment. At least, this is way better than getting no response at all. And if you don’t know how an unemployed bum feels in the midst of job hunting, now you know. So, this is a good practice for your real experience soon. Treasure it.

5. Submit your resume, follow up

Once you have identified suitable companies, get the relevant contact details that will allow you to send your resume to them. Do not only settle for email, but follow up with a write-in to increase your chance. Also, do not just send to 2-3 companies. Short list between 15 to 30. Periodically follow up your application. Many Malaysian companies have this habit of ignoring job application letters with the excuse of ‘busy’. It does not sound good to you but bite the reality. At times it sounds as if they’re running a country in a middle of a civil war.

Hopefully, you will get good news, a number of interview invitations, and a place for industrial training very, very soon.

Image: CBIA

19 September 2010

Syawal - Zulkaedah... di manakah kesan Ramadhan???

PERKARA YANG SELALU KITA/ORANG BUAT MASA RAYA

Kahwin - Mengawin

Salah satu event yang mesti ada bila tiba bulan Syawal ni..

Eksiden
Khususnya kemalangan jalan raya, mangsa mercun buatan sendiri, dan juga mercun import dan eksport.. ramai berguling kat hospital masa raya ni..

Open House dan House Opening
Open house - aktiviti popular yang kita selalu hadiri semasa bulan Syawal.. House Opening merujuk kepada perbuatan pecah rumah disebabkan pemiliknya balik kampung lama sangat. Oleh itu, beringatlah ketika planning nak balik kampung..



PERKARA YANG TAK SELALU KITA/ORANG BUAT MASA RAYA

Solat Jemaah
Solat Isyak contohnya, kalau Ramadhan dulu boleh la dapat sampai 3, 4 saf.. lepas bulan puasa, tinggal imam dan bilal je yang gi masjid... tok siak pun...


Ulangkaji Pelajaran
Khusus untuk Budak U dan PMR serta SPM.. Syok raya sampai tak ingat diri tu ada exam lepas raya. Assignment menimbun yang ditinggalkan, sudah tentunya setia menanti anda ketika pulang ke kolej pasni...

Puasa Enam
Kalau kita boleh puasa sebulan, takkan puasa 6 hari masa bulan Syawal, kita tak leh buat??
Besar fadhilatnya Puasa 6 ni, dan ana yakin semua dah tau dah..

Selamat Menjalani Ibadah Sunat Puasa Enam Syawal..

sources from akh-faziri al malizi fazirialmalizi@gmail.com

13 September 2010

no respect and common sense at all??

Jangan sampai Muslim di Malaysia jadi seperti kaum Abbasiyyin di Baghdad pada tahun 1253. Setelah nasihat-nasihat ulama’ Muslim tidak diendahkan, dan lekanya mereka dengan maksiat, akhirnya Hulagu Khan yang kafir itu ber’tazkirah’ di pintu kota Baghdad bersama bala tenteranya, “Aku adalah bencana yang dihantar oleh Tuhan kamu atas dosa yang kamu lakukan!”

Tatkala Muslim ditempelak oleh seorang kafir tentang agamanya sendiri, itulah saat-saat kehancuran mereka. Mahukah kamu beringat-ingat?

MALANGNYA

Umat Islam sejak sekian lama percaya terhadap kebenaran agama mereka, dan ketinggian pegangan hidup ini. Mereka mempunyai sandaran sejarah yang hebat dan meyakinkan. Namun semenjak sekurang-kurangnya kurun ke-12, Dunia Islam mengalami kejumudan dan gagal menghasilkan sesuatu yang signifikan kepada kehidupan manusia sejagat.

Inilah yang menjadi igauan umat Islam semasa berdepan dengan kuasa Barat. Mereka rasa kuat namun kekuatan itu tertanam di dalam sejarah. Hakikatnya mereka lemah. Bukan sahaja lemah malah keliru. Tidak hairan, ketika Napoleon Bonaparte dan saintisnya membuat demonstrasi uji kaji kimia di Mesir, ulama’ ketika itu teruja dan memberi komen, “sesungguhnya ini adalah sihir yang nyata!”

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 Ampang

below is edited source from berita harian 12/9/2010


**********************************************************
Koyak, bakar kitab suci ketika Obama minta warga AS bertenang isu bina masjid, 9/11

WASHINGTON: Empat kejadian mengoyak dan membakar al-Quran dilaporkan berlaku di New York dan Tennessee, Amerika Syarikat meskipun seorang paderi konservatif di Florida membatalkan rancangan membakar kitab suci itu semata-mata kerana memprotes pembinaan sebuah masjid dekat lokasi serangan 9/11 atau ‘Ground Zero’.

Dalam kejadian di depan Rumah Putih, sekumpulan penganut Kristian Konservatif mengoyak beberapa muka surat satu naskhah al-Quran sempena ulang tahun serangan 9/11.
Sambil mengoyak, mereka menjerit: “Kata-kata palsu bahawa Islam adalah agama keamanan mesti dihentikan.”

Seorang daripada mereka kemudian berkata: “Satu-satunya sebab saya tidak membakarnya dalam kawasan Rumah Putih ialah melakukannya adalah jenayah. Bangunan berkembar (Pusat Dagangan Dunia) musnah kerana al-Quran dan ajarannya,”

Dalam kejadian lain di Lower Manhattan, seorang lelaki yang membantah pembinaan masjid itu mengoyakkan beberapa muka surat daripada senaskhah al-Quran sebelum membakarnya.
Dalam kejadian ketiga, seorang lagi lelaki mengoyakkan dan membuat isyarat lucah dengan kitab suci itu, mengejutkan orang lain yang melihatnya.

Di satu daerah dekat Nashville, Tennessee, paderi Bob Old dan seorang lagi rakannya menggunakan pemetik api untuk membakar sekurang-kurangnya dua naskhah al-Quran dan menggelar Islam ‘agama palsu.’ Tiada tangkapan dibuat.

Kejadian berlaku sehari selepas Terry Jones, paderi gereja Dove World Outreach Center di Gainesville, Florida, membatalkan niatnya membakar al-Quran.

Sementara itu, dalam cubaan mengurangkan ketegangan, Obama memberitahu rakyat Amerika bahawa Islam bukan musuh sempena sambutan tragedi 9/11.

Bercakap di Pentagon, Obama berkata: “Sebagai rakyat Amerika, kita tidak akan dan tidak pernah berperang dengan Islam.

“Ia bukan satu agama yang menyerang kita pada September. Penyerang adalah al-Qaeda dan mereka adalah sekumpulan lelaki yang menyimpang daripada agama itu,” kata Obama.

Tetapi, itu tidak menghalang beribu-ribu orang yang menyokong dan membantah pembinaan masjid daripada melakukan perarakan dekat Ground Zero sambil dikawal anggota polis.

Kumpulan yang menyokong pembinaan masjid, seramai 1,500 orang, berarak ke tapak pembinaannya tidak jauh dari Ground Zero disusuli sekumpulan yang membantahnya, tidak lama selepas itu.

Ahli perundangan Belanda yang anti-Islam, Geert Wilders berucap kepada kumpulan memprotes itu dengan berkata: “Di sinilah tempat kita halang mereka. Jangan benarkannya supaya New York tidak menjadi New Mecca (Makkah Baru).” – Agensi

**********************************************************

Dari Uthman , r.a , katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: “ Sesiapa yang membina sesebuah masjid (atau surau) secara ikhlas kerana Allah, nescaya Allah akan membina untuknya sebuah rumah di Syurga.”
- Riwayat Bukhari dan Muslim

Dari Anas bin Malik r.a, nabi s.a.w bersabda:”Janganlah sekali-kali salah seorang daripada kamu mengharapkan kematian kerana suatu malapetaka yang menimpanya. Jika ia tidak dapat berbuat sesuatu (sudah puas berubat atau berikhtiar) maka hendaklah ia berdoa:”Wahai Tuhanku, hidupkanlah aku seandainya kehidupan itu lebih baik bagiku, tetapi matikanlah aku seandainya kematian itu lebih baik bagiku.”
- (Bukhari)


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Bacalah al- Quran kerana ia akan datang pada Hari Akhirat kelak sebagai pemberi syafaat kepada tuannya.”
- Riwayat Muslim


masyarakat dunia kini akan sentiasa menuding jari kepada agama Islam tiap kali menjelangnya tarikh 9/11 berkenaan, malah yang menyedihkan, umat Islam adakalanya juga terlibat dalam kempen memusuhi Islam yang dianjurkan pihak yang memusuhi Islam terbabit, di manakah sensitiviti umat Islam kini? di atas bahu siapakah tergalasnya bebanan untuk memurnikan ajaran Islam jika bukan pada diri kita selaku umat Islam itu sendiri?

rentetan peristiwa yang berlaku saban waktu telah mencerminkan jatuh bangunnya umat Islam... kian ditindas, tertindas, kadangkala menindas sesama teman seagama... namun umat Islam masih tidak menyedari perilaku yang berlaku, malah ada yang menganggap, perkara ini terlalu remeh dan sia-sia jika dibawa kepada perbincangan, merugikan dan sebagainya... adakah dengan memberi keluhan sudah mampu melepaskan kita daripada bebanan yang ditanggung? sekian lama mereka yang memusuhi Islam makin kedengaran hilaian tawa yang kerap mentertawakan umat Islam itu sendiri... wallahua'lam...

another dramatic+tragic murder cases in Malaysia

Penghabisan Ramadhan, permulaan syawal, dan seterusnya... namun dicemari dengan perkhabaran berita yang tidak mudah untuk kita dengar dan bercerita...

Buang Bayi>>Pembunuhan>>
Penculikan>>......>>.....>>etc...
Sejauh manakah pentarbiyahan di bulan mulia, dijana sebaiknya... atau adakah di bulan mulia itu, kita cuti sebentar dan setelah berlalu, kita qadha' semula aktiviti yang telah sebulan lama ditahan??

Selanjutnya, dalam sumber-sumber di bawah...

From Berita Harian...

Misteri Kehilangan Sosilawati: Penahanan suspek bantu rungkai 4 lagi kes hilang
Oleh Hardi Effendi Yaacob, Irwan Shafrizan Ismail, Ifwan Tun Tuah, Mohamed Farid Noh, Khairul Azran Hussin, Nor Fazlina Abdul Rahim, Nadia Hamid, Faridzwan Abdul Ghafar, Sukhairi Thani, Muhamad Fairoz Azizan dan Syed Azwan Syed Ali
bhnews@bharian.com.my
2010/09/13

Empat dipercayai hilang selepas urusan tanah dengan peguam

BANTING: Penahanan suspek utama dalam kes pembunuhan Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga individu lain, juga dipercayai dapat membantu polis merungkai empat lagi kes seumpamanya sebelum ini.

Difahamkan, suspek itu seorang peguam dan ahli perniagaan bergelar Datuk, boleh membantu siasatan berhubung kehilangan empat individu, termasuk warga India yang dilaporkan hilang kira-kira setahun lalu.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Bakri Zinin, berkata empat individu itu, termasuk beberapa ahli perniagaan dikatakan hilang selepas berurus niaga tanah membabitkan suspek sama.

“Selain kes Sosilawati, ada empat lagi kes seumpamanya dilaporkan sejak setahun lalu dipercayai membabitkan suspek sama, dengan motif juga dikatakan soal kewangan dan urus niaga tanah.

“Kita sedang meneliti kaitan semua kes itu dan usaha mengesan mangsa sedang giat dilakukan hasil soal siasat yang dijalankan ke atas suspek terbabit,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas meninjau lokasi Sosilawati dan tiga individu bersamanya dibunuh sebelum mayat mereka dibakar di Ladang Gadong, Tanjung Sepat di sini, semalam.
Hadir sama Pengarah Pasukan Petugas Khas (Operasi/Anti-Pengganas) Bukit Aman, Datuk Fuzi Md Harun; Timbalan Pengarah JSJ (Operasi/Risikan) Bukit Aman, Datuk Hadi Ho Abdullah dan Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Wira Muhammad Sabtu Osman.

Bakri berkata, identiti keempat-empat mangsa yang masih hilang itu sedang dikenal pasti namun tidak menolak kemungkinan mereka adalah ahli perniagaan.

“Kita masih menyiasat suspek berhubung kes itu. Hanya suspek yang mempunyai maklumat dan petunjuk berhubung kes itu,” katanya.

Ditanya apakah keempat-empat mangsa itu menerima nasib yang sama seperti Sosilawati dan tiga individu lain yang dilaporkan hilang bersama, beliau enggan mengulas lanjut namun mengesahkan modus operandi digunakan adalah sama.

“Dalam kes Sosilawati, semua mangsa dipercayai ditahan, dipukul (hingga mati) sebelum dibakar dan abu mayat dibuang ke dalam sungai bersama barang peribadi mangsa bagi tujuan menghapuskan bahan bukti.

“Ada kemungkinan mereka menggunakan cara sama dalam empat lagi kes sebelum ini,” katanya.

Berdasarkan corak perlakuan jenayah, Bakri yakin perbuatan itu dilakukan lebih daripada seorang suspek.

“Bagi kes Sosilawati, lapan suspek ditahan setakat ini dan akan ada lebih banyak tangkapan selepas ini. Kita juga mengenalpasti motif jenayah ini,” katanya.

Bakri berkata, walaupun suspek, termasuk dalangnya dikenal pasti dan ditahan, polis tidak menganggap kes itu selesai.

**********************************************************

From Harakah Daily...

Pembunuhan Sosilawati ke-2 dahsyat selepas kes Altantuya-PAS
Dzulfikar Mashoor
JOHOR BAHRU, 12 Sept: PAS menganggap kes pembunuhan kejam jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya serta tiga rakannya sebagai kedua paling dasyat di Malaysia selepas kes pembunuhan warga Mongolia Altantuya Sharibuu.

Menurut Naib Presidennya, Datuk Mahfuz Omar, kes pembunuhan mendiang Altantuyaa Sharibuu sebelum ini menggemparkan negara apabila dibom dengan C4 di Bukit Raja, Shah Alam pada 19 Oktober empat tahun lalu.

"Kematian al-Marhumah Sosilawati dan tiga yang lain adalah kes kedua paling dahsyat selepas kematian mendiang Altantuya," ujarnya petang tadi ketika dihubungi Harakahdaily.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas pengesahan pihak polis bahawa Sosilawati, 47, dan pemandunya Kamaruddin Shamsudin, 44, serta pegawai bank CIMB Kampung Baru, Noorhisham Mohammad, 38, dan peguam peribadi Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, telah dibunuh.

Mayat mereka juga dibakar, manakala abunya dibuang ke dalam sebuah sungai dekat Ladang Gadong, di Tanjung Sepat, Banting.

Menurut Ahli Parlimen Pokok Sena itu lagi, sepatutnya Polis sudah boleh mengesan suspek pembunuh lebih awal memandangkan saspek yang juga seorang peguam bergelar 'Datuk' turut dikaitkan dengan kehilangan empat individu setahun yang lalu.

"Selepas empat individu yang menjadi perhatian rakyat dilaporkan mati menjadi abu, baru Polis boleh mengaitkan saspek dengan kes empat orang yang hilang tahun lepas," ujarnya sambil menasihatkan bakal Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Ismail Omar supaya memperbaiki sistem siasatan kepolisan tanah air.

Beliau turut tidak menolak kemungkinan bahawa kes tersebut turut membabitkan pemimpin negara yang berprofil tinggi sebagaimana kes pembunuhan Altantuya.

"Kalau Polis masih enggan mendedahkan siapakah peguam bergelar 'Datuk' yang dimaksudkan, mungkin rakyat selepas ini akan anggap pembunuh Sosilawati ini mungkin ahli politik yang berprofil tinggi, seperti kes Altantuya," ujarnya sambil mendesak Polis menjelaskan motif di sebalik kenyataan media tanpa laporan forensik yang dibuat Mohd Bakri petang tadi.

Seorang lagi Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub yang dihubungi kemudian mengecam pihak yang terbabit yang sanggup membunuh lalu membangkar keempat-empat mangsa sebelum dihanyutkan dalam sungai berdekatan Ladang Gadong di Tanjong Sepat, Banting.

"Sekiranya benar apa yang diumumkan oleh Datuk Mohd Bakri dalam sidang media tadi, PAS mengecam pembunuhan dahsyat itu," ujarnya yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian.

Beliau turut menasihatkan pasukan Mohd Bakri membuat pengesahan lanjut beserta laporan rasmi dari Jabatan Forensik.

Ini kerana, katanya laporan itu boleh mengurangkan rasa gelisah rakyat terhadap tahap keselamatan mereka masing-masing.

Beliau, mewakili PAS turut merakamkan takziah kepada keluarga mangsa sambil mengajar rakyat membantu Polis supaya kes dasyat seperti itu tidak berulang lagi di tanah air kelak.

"Mewakili PAS, takziah...saya harap keluarga mangsa bersabar."

"Saya seru seluruh rakyat Malaysia sama-sama membantu Polis agar kes sebegini tidak berulang," ujarnya.


p/s : takziah kepada keluarga mangsa, moga redha dengan setiap ketentuan-Nya, moga yang bersalah dibalas dengan kesalahan yang setimpal dan seadil-adilnya, walau tidak di dunia, tetap jua dibalas di akhirat kelak...

keluarga saya juga antara pengguna produk kecantikan beliau suatu ketika dulu, NV whitening n etc...

amalkan doa :

...allahumma inni a'uzubika minal hammi wal hazan, wa a'uzubika minal 'ajzi wal kasal, wa a'uzubika minal jubnil wal hubz, wa a'uzubika min gholabati dain wa qohri rijal...

Related Posts with Thumbnails