hadith of the day

pendokong

20 May 2010

Benchmarking~Road Tour Kenyalang pt.3

3rd Day (13th of May)

Kami bertolak dari tempat penginapan pada jam 0700H.



singgah sebentar untuk breakfast

dan makan lagi~

Destinasi pagi ini, Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS). Tiba di UNIMAS, kami disambut oleh para pegawai Unit Komunikasi Korporat dan Fakulti Kejuruteraan. Kami terus dibawa ke bilik seminar untuk sesi kami pada pagi itu. Seperti biasa, slot pengenalan tentang UNIMAS dan Fakulti Kejuruteraan menjadi pembuka sesi kami. Seterusnya giliran kami menyangkan video korporat UiTM P.Pinang dan taklimat penerangan daripada pegawai pengiring yang merupakan Pengurus Asrama, En Zainuddin al-Mansor. Sesi itu berakhir jam 1030H. Seterusnya kami dibawa melawat sekitar kawasan kampus UNIMAS yang luasnya tidak terkata. Saujana mata memandang. Sehinggakan mereka mempunyai tasik yang menjadi lapangan aktiviti sukan air dan padang golf, termasuklah bowling alley!!!


bergambar di laman UNIMAS

sesi taklimat bersama unit komunikasi korporat dan fakulti kejuruteraan


sesi gurau senda~ dengan pegawai pengiring







lawatan ke sekitar kampus

Sungguh bertuah pelajar UNIMAS ini. Kami tertanya-tanya alangkah bangganya jika kampus kami dilengkapi kemudahan seperti ini. Namun kami menyedari perihal pro dan kontranya. Kami tetap bersyukur dengan kemudahan yang disediakan di dalam kampus ditambah dengan lokasi kampus UiTM P.Pinang yang amat strategik dan kemudahan-kemudahan seumpama itu malah lebih lagi daripada itu mudah didapati. Pengalaman Benchmarking ini menjadi panduan dan pendedahan kepada kami tentang asam garam kehidupan yang sewajarnya perlu diteruskan.


solat jamak qasar di masjid berdekatan

Dari UNIMAS, kami dibawa pula ke temppt-tempat menarik yang lain. Destinasi seterusnya; SEMANGGOH WILDLIFE. Dengan berbekalkan yuran masuk sebanyak RM 3 ditambah yuran pengangkutan pergi dan balik RM 1 sehala, kami dibawa masuk ke tempat lawatan. Tarikannya adalah ORANG UTAN. Kami dibawa melihat habitat asal spesies yang diancam kepupusan ini. Daripada yang baru lahir sehinggalah yang paling dominan dan garang terdapat di sini. Berbaloi dengan bayaran yang dijelaskan dengan pengalaman yang kami terima. Saya terfikir, padanlaa Charles Darwin mengemukakan teori evolusi yang sudah terbukti kepalsuannya kepada mata dunia apabila melihatkan perwatakan orang utan ini. Namun hikmah kejadian manusia daripada setitis air mani mampu menjelaskan semuanya. Hikmah bermusafir juga membantu manusia mentadabbur alam ciptaan-Nya.

orang utan~ sedang memanjat










Seterusnya, dalam keadaan hujan yang renyai-renyai bertambah lebat, kami dibawa pula melawat Yong Huat Heng: Brick & Earthern Factory atau Kilang Pembuatan Pasu antara yang terkenal di kawasan ini. Di sini, kami berpeluang mencuba sendiri membuat pasu yang bahan binaannya merupakan tanah liat yang dibentuk menjadi pasu pelbagai rupa. Deretan pasu yang sudah siap diproses juga dipamerkan di sini. Para peserta tidak ketinggalan juga membeli pasu yang beraneka jenis untuk dibawa pulang ke semenanjung. Malam itu kami dibawa untuk menikmati hidangan makan malam di Bandar Kuching. Menunya, NASI AYAM PENYEK. Lawatan kami pada hari itu, berakhir di sini.

setelah bertungkus lumus mengerjakan~ tanah liat

belum berpuas hati

dan inilah hasilnya... cantik kan?

4 comments:

  1. lerh!
    takkan pas main2 ngan tanah liat
    sampai jadi camtu sekali?
    giler arh!

    ReplyDelete
  2. huhu.. mestilaa.. exco tugas-tugas khas yg paling expert tau... terbaek dari ladang habaq hang..

    ReplyDelete
  3. pergh..best gile faiz lawatan korang! sem dpn g mane lak?hehe

    ReplyDelete
  4. klw ikut baiduri.. g chulalongkorn

    klw ikut mutiara.. panjat kinabalu

    klw ikut nr.. g beijing

    klw zamrud.. kami bisak ke surabaya pak!!!

    ReplyDelete

jangan lupa untuk tinggalkan jejak!!!

Related Posts with Thumbnails