hadith of the day

pendokong

21 April 2011

NASA - Jarang Kita Lihat

Serius Cool - Space Shuttle : Gambar RARE dari NASA (12 Gambar)-Blog Serius

Khas untuk Space Geeks macam aku

Era space shuttle bakal berakhir tahun ini setelah 30 tahun berkhidmat kepada NASA. Pihak NASA kini dalam proses melancarkan 2 lagi shuttle ke angkasa lepas dalam bulan Jun sebelum 3 shuttles yang masih wujud dijadikan bahan pameran muzium. It is a sad day. Sebenarnya antara benda yang aku hendak buat sebelum aku mati ialah melihat sendiri pelancaran space shuttle dari Cape Canaveral. Guess I will never get the chance now.

Anyway dibawah ialah gambar Shuttle Discovery sedang disiapkan untuk menjadi bahan pameran muzium. Ianya shuttle yang paling banyak melakukan misi ke angkasa lepas dengan 39 misi dan melakukan perjalanan sebanyak 148,221,675 batu! WOWOW!

Juga dibawah korang boleh lihat tapak pelancaran shuttle 39B diranapkan kerana ianya tidak diperlukan. Boleh tengok rupa safety room yang digunakan dalam kecemasan. Semua ini tidak pernah ditunjukkan kepada orang awam. Bagi aku... these rare photos are awesome!

Goodbye STS programme....... we will miss you. Godspeed!

1. Discovery mendarat untuk kali terakhir 9 Mac 2011
2. Discovery di hangar shuttle di Florida
3. Roket booster sedang ditarik semula ke Cape Canaveral selepas jatuh kedalam laut.



4. Booster yang berjaya ditarik semula kini disimpan untuk kegunaan masa hadapan. NASA menyimpan boosters yang sedia ada just in case ianya boleh digunakan semula untuk misi angkasalepas bukan menggunakan shuttle
5. Bahagian roket tujahan depan dibuka bagi membuang sisa bahan api toksik. Ini untuk memastikan bila ianya dipamerkan di muzium kelak ia tidak akan membahayakan pelawat.
6. Roket tujahan utama shuttle juga ditanggalkan dan dibersihkan dari sisa toksik.



7. 8.9 - Ini ialah terowong ke bilik kecemasan dibawah platform pelancaran shuttle 39B. Ianya sudah terbina sejak zaman misi Apollo lagi. Ianya sebuah bilik berkubah besi yang diletakkan diatas bebola getah gergasi. Fungsinya ialah sebagai bilik tahan api sekiranya berlaku kecelakaan pada roket yang berada diatasnya. Sepanjang sejarah platform 39B, bilik ini tidak pernah digunakan sekalipun.



10 - Bahagian dalam bilik kecemasan yang dipanggil "Rubber Room".
11.12 - Platform 39B shuttle sedang dalam proses pemusnahan. Ianya bakal diubah kepada platform pelancaran roket konvensional.



Laporan asal The Atlantic

nota sneakers : akhirnya sudah jumpa jawapan kepada persoalan, ke mana tercampaknya propulsive tanks@boosters yang "tercabut & tercampak" daripada kapal angkasa semasa launching... Subjek Propulsion - Rocket Thrust nyer pasal...


No comments:

Post a Comment

jangan lupa untuk tinggalkan jejak!!!

Related Posts with Thumbnails