hadith of the day

pendokong

18 December 2009

Tahniah Malaysia!!! Hikmah Awal Muharram 1431H

'Kejayaan terbesar dalam hidup saya'



Aidil Zafuan

Saya bangga kerana berjaya melaksanakan tugas yang diberi dengan amat baik: Aidil Zafuan

"INI kejayaan terbesar dalam hidup saya. Inilah permulaan yang terbaik untuk kami."

Luahan itu adalah yang pertama diucapkan kapten, Aidil Zafuan Abdul Radzak, sebaik skuad negara menamatkan penantian emas selama 20 tahun untuk kembali mengungguli pentas saingan Sukan Sea.

Wajahnya jelas penuh kelegaan, terutama mengambil kira betapa hebatnya Aidil dan rakan seganding lain - Mohamad Muslim Ahmad, Mohd Sabre Mat Abu dan Nasriq Baharom - diuji dengan serangan tanpa henti Vietnam, terutamanya pada babak pertama perlawanan.


"Memang kami jadi mangsa asakan yang ibarat tanpa henti pada babak pertama. Saya amat-amat bersyukur kerana kami berjaya bertahan dengan baik. Selepas gol itu, matlamat saya ialah memastikan kubu kami kekal tidak dibolosi.

"Terima kasih kepada semua rakan sepasukan. Kami sudah berusaha sebaik mungkin dan hadiah ini juga bukan untuk kami, tetapi juga kepada semua pihak yang memberikan sokongan. Juga kepada seluruh rakyat Malaysia," katanya.

Turut wajar diberi pujian ialah penjaga gol, Mohd Sharbinee Allawee, yang ibarat tembok tanpa ada ruang mampu ditembusi lawan.

Beberapa gerak aksinya menakjubkan, dengan layangan badan untuk menepis keluar cubaan ataupun bertindak berani keluar merebahkan diri dan merampas bola di kaki penyerang lawan.

"Saya berterima kasih kepada jurulatih, K Rajagobal, kerana percaya kepada saya. Saya sentiasa ingat bahawa ini rezeki saya - untuk dapat awalnya terpilih dalam pasukan dan kemudiannya mendapat peluang beraksi dalam kesebelasan utama.

"Saya bangga kerana berjaya melaksanakan tugas yang diberi dengan amat baik," katanya.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kemarau sudah berakhir



RAJAGOBAL meraikan kejayaan skuadnya muncul juara selepas menewaskan Vietnam 1-0, malam tadi.

Emas ke-40 kontinjen negara sumbangan anak buah Raja

DUA puluh tahun menanti, ianya berakhir dengan nikmat yang sukar digambarkan.

Malaysia kini kembali bermegah selaku juara Sukan Sea apabila menangani dengan bijak segala percaturan dijelmakan Vietnam dalam laluan melakar kemenangan 1-0 pada final, semalam.

Kejayaan itu, hadir selaku pingat emas ke-40 kontinjen Malaysia, adalah kali pertama membawa pulang pengiktirafan daripada gelanggang asing selepas kali terakhir dilakukan generasi pemain dikepalai Mokhtar Dahari di Jakarta pada 1979.

Ia juga mengembalikan gembira bergelar juara yang kali terakhir dirasai di Stadium Merdeka, 20 tahun lalu.

"Perasaan ini sukar digambarkan. Ini untuk bola sepak negara. Untuk rakyat Malaysia. Tetapi sekali lagi saya ingatkan, ini hanya permulaan. Kita perlu bersabar untuk melihat skuad negara yang lebih mantap pada masa depan," tegas jurulatih, K Rajagobal.
GOL kemenangan Malaysia bermula detik ini apabila percubaan Norshahrul Idlan Talaha (kiri) terkena pertahanan lawan menyebabkan bola membias sekali gus menewaskan penjaga gol Vietnam, Tan Truong Bui, semalam.

Cuma, Rajagobal tidak lokek pujian kepada barisan pemain yang jelas mencetus rasa bangga buatnya.

Kerana sejak awal permainan, rintangan menanti memang tidak mudah. Vietnam barisan jauh lebih tersusun dan kemas berbanding Laos yang ditumpaskan sebelum ini. Malah untuk beberapa detik awal, mereka lebih kerap mengatur gerak ancaman buat menguji kubu skuad negara.

Selepas saling mematahkan ancaman cuba dijelmakan, Vietnam beroleh peluang pertama pada minit ke-26 apabila umpanan lintang jauh melepasi Mohd Sabre Mat Abu dan S Kunanlan dalam kawasan penalti untuk ditanduk Mai Tien Thanh.

Namun penjaga gol, Mohd Sharbinee Allawee sempat melayangkan diri untuk menepis keluar ancaman.

Empat minit kemudiannya, Kunanlan meledakkan rembatan dari jarak 25 meter yang bagaimanapun terus ke dakapan penjaga gol Vietnam, Bui Tan Truong manakala umpanan lintang dari sebelah kanan, beberapa minit kemudiannya, melepasi Safiq Rahim untuk menanduk ke sasaran.

Dominasi babak kedua jelas milik skuad negara. Terbukti menerusi cubaan K Gurusamy yang sipi pada minit ke-46, tandukan Ahmad Fakri Saarani yang sedikit melewati palang pada minit ke-57 serta cubaan Norshahrul Idlan Talaha yang diselamatkan benteng lawan di atas garisan pada minit ke-62.

Vietnam dipaksa lebih bertahan, dengan dihadkan sesekali mengatur ancaman yang ditangani cantik barisan benteng penuh berdisiplin diterajui Aidil Zafuan Abdul Radzak, Mohamad Muslim Ahmad, Nasriq Baharom, Mohd Sabre Mat Abu dan Sharbinee di gawang.

Pemecah kebuntuan gol akhirnya ditemui skuad negara pada minit ke-84. Berpunca daripada hantaran lintang Mohd Azmi Muslim, Safiq menyaksikan umpanannya terlepas daripada Zaquan Adha Abdul Radzak dan untungnya buat skuad negara, terkena kaki pertahanan Vietnam, Mai Xuan Hop sebelum masuk ke gawang Vietnam.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'Masuk ke padang, nikmati detik hebat ini'





BABAK pertama terikat tanpa jaringan. Apa yang dilakukan kesebelasan negara tampak lebih kepada melunturkan sebarang percaturan taktikal Vietnam.

Tetapi segalanya berubah pada babak kedua apabila dominasi dan ancaman ketara milik negara dalam laluan menang 1-0 dan meraih emas bola sepak temasya kali ini.

Lantas, apa rahsianya? Jurulatih, K Rajagobal berkongsi juga apa mesejnya kepada pemain, sebaik tamat upacara penyampaian hadiah di Stadium Utama, Kompleks Sukan Nasional Laos, malam tadi.

"Saya katakan kepada pemain bahawa mereka sudah melakukan tugas yang baik pada 45 minit pertama. Vietnam langsung tidak berjaya memperolehi jaringan. Cuma, ada kekurangan yang perlu diperbaiki. Ketika itu, mereka kerap dan cepat hilang penguasaan bola. Peluang yang ada juga tidak dimanfaatkan.

"Saya tegaskan kepada penyerang-penyerang saya, jika mereka tidak agresif pada babak kedua, saya tidak akan teragak-agak mengeluarkan mereka, tidak kira siapa.

"Saya mahu mereka yakin dengan diri sendiri. Mereka sudah buktikan dengan kemaraan sejauh ini. Beraksi di final yang tiada siapa percaya pada mulanya. Jadi, jangan biarkan tekanan ataupun harapan tinggi mengganggu mereka lagi.

"Saya mahu mereka fikirkan bagaimana perasaannya nanti apabila dapat membawa balik emas. Lebih utama, saya mahu mereka masuk ke padang dan menikmati detik bersejarah buat mereka ini. Bermain, dan nikmatilah detik ini," katanya.

Ianya jelas menjadi kerana Vietnam yang sebelumnya berbangga dengan kelebihan psikologi selepas menang 3-1 di peringkat kumpulan, akhirnya akur dengan hakikat betapa malam tadi, kesebelasan negara adalah pemenang yang berhak.

Lawan itu kini pulang dengan kecewa dan dipaksa terus menanti - tanpa pernah sekalipun merasai nikmat dikalungkan pingat emas bola sepak Sukan Sea dalam sejarah penyertaan mereka.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Impian jadi kenyataan


UNTUKMU MALAYSIA... Pemain negara merealisasikan impian negara untuk meraih pingat emas
di pentas Sukan SEA selepas 20 tahun.





VIENTIANE, Laos - Selepas menanti selama 20 tahun, akhirnya pingat emas acara bola sepak Sukan SEA kembali berada dalam genggaman Malaysia.

Skuad negara kendalian K. Rajagobal mengakhiri kemarau selama 20 tahun itu apabila berjaya membenam Vietnam 1-0 pada final Sukan SEA XXV di Stadium Utama, Kompleks Sukan Nasional.

Jaringan sendiri oleh pemain Vietnam, Mai Xuan Hop pada minit ke-83 sudah cukup buat barisan muda negara melakar sejarah penuh gemilang di bumi Laos, sekali gus membantu kontinjen Malaysia meraih pingat emas ke-40 semalam.

"Selepas kita menanti 20 tahun, kini anak-anak buah saya sudah mengembalikan semula pingat emas acara bola sepak Sukan SEA buat Malaysia. Kami sememangnya berhak meraih untuk pingat emas ini.

"Selama ini, kita menunggu untuk bergelar juara Sukan SEA dan akhirnya para pemain saya telah merealisasikan impian seluruh peminat bola sepak Malaysia. Saya harap, dengan kejayaan ini, ia akan kembali mengangkat kembali martabat bola sepak Malaysia," kata Rajagobal.

Kali terakhir skuad negara memenangi pingat emas acara bola sepak ialah pada Sukan SEA 1989 di Kuala Lumpur selepas menewaskan Singapura 1-0. Pada Sukan SEA 2001 juga di Kuala Lumpur, skuad negara turut melangkah ke final, namun tewas 0-1 kepada Thailand.

Mengulas lanjut kejayaan anak-anak buahnya mengulangi pencapaian pada Sukan SEA 1989, Rajagobal berkata, kesungguhan serta semangat yang ditunjukkan menjadi antara kunci utama mereka ditabalkan selaku juara pada temasya kali ini.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------


2 comments:

  1. uih banyak nye sumber. cited2. tp menarik plak aku rse post kali ni. cool malaysia~

    ps: banggo den ngan abg belakang umah den ni. huahuahua.. [asal buleh shidah].

    ReplyDelete
  2. uih shidah... ekau ckp po ni??
    eden x paham....

    ReplyDelete

jangan lupa untuk tinggalkan jejak!!!

Related Posts with Thumbnails