hadith of the day

pendokong

27 December 2008

V MINGGU MESRA SISWA

Kadang-kadang kita berdoa untuk kuat. Tapi, banyak pula dugaan yang datang. Kadangkala kita minta cerdik, tapi banyak pula masalah kerapkali berkunjung tiba. Kadangkala kita minta kebahagiaan, tetapi huru hara tetap jua menghalang. Dugaan menjadikan pemikiran kita kuat, sekuat tembok yang menahan setiap badai yang mendatang. Masalah menjadikan kita berfikir, huru hara menjadikan kita tabah. Jadikan tekanan sebagai satu kelebihan. SUBHANALLAH. Betapa Hebatnya ALLAH. Telah berkata Jibrail a.s., " Wahai Tuhanku, Engkau sampaikanlah hajat hamba-Mu," Maka Allah berfirman, " Biarkan hamba-Ku itu, kerana Aku mencintai rintih suaranya," - Anas ibn Malik r.a.

Cuti yang berbaki tiga minggu lagi terpaksa dikorbankan. Terasa bagaikan khidmat diperlukan. Bukan sekadar kerahan tenaga, malahan masa, kasih sayang dan wang ringgit. Pada mulanya merasakan agak terbeban, namun bila difikirkan semula, natijahnya amat menguntungkan. Petang 12 Dis, sesudah menyiapkan lapahan daging di dataran, mobil selularku menerima pesanan ringkas. Datangnya daripada dua insan. Mungkin sewajarnya aku wala' kepada kedua-duanya kerana merekalah yang memimpinku. Dua insan ini bergelar YDP dan S/U yang memegang jawatan dalam College Representaive Council. Tidak tergerak untuk mereply mesej yang diberikan. Mungkin jika terdapat sebarang kemusykilan, barulah aku berbuat demikian.

Kerahan tenaga bermula seawal kami sampai di kampus @ Kolej Zamrud. Tugasan kami mungkin lebih terarah kepada bantuan dalam hal-hal pejabat dan sebagainya. Kemaskini fail, checking dari bilik ke bilik (kolej 9 tingkat, setiap aras ad 30 bilik), distribute fail, kunci n so on dari bilik ke bilik dan lain-lain. Rutin harian:

0500H - Khidmat diri n Solat Subuh
0700H - Breakfast, tp selalunya memang lewat pun
0800H - Bergerak ke pejabat kolej
1300H - Lunch n Solat Zohor
1400H - Kembali berkhidmat n settle semua tugasan
1730H - Solat n riadah
1845H - dinner n solat
2100H - kerja diteruskan
0000H - light off

Agak meletihkan. Tapi still memanjatkan kesyukuran, kalau x buat awal, last minute mesti trouble nyer. Macam blok siswi (my exco said that). Makanan pun terpaksa guna duit sendiri. Cafe x dibuka. Selera Ibu kat tepi kampus menjadi mangsa. Terima kasih Pak Tam n Mak Tam.





makanan ruji stiap pagi, tu pun time cafe bukak klw x, kosonglaa poket






Tunggu punya tunggu, akhirnya segala tugasan hampir selesai. Namun tugas baharu pula menjelma. Pihak atasan mengarahkan agar semua sekretariat membantu pihak Pembantu Mahasiswa MMS bagi melancarkan lagi hari pendaftaran. Baru plan nak angkat kaki gi Jusco. Ada yang mengeluh namun kebanyakannya bersetuju dengan satu syarat, pihak exco juga terlibat dalam memberikan guidelines. Ringannya syarat, baik xyah buat syarat.

Hari yang ditunggu menjelma jua. Tanggal 26 Dis menyaksikan kami bertungkus-lumus mengerah segenap tenaga dan melayan segala mehnah dan tribulasi yang kerap jua timbul. Pendaftaran Mahasiswa Baru bagi ambilan Disember-April 08/09. Uitm je yang buat ambilan. Agak tertekan dari awal penglibatan sehingga ke hari berkenaan. Namun kata-kata Us Zulkifli Dahalan sentiasa dipegang. Jadikan tekanan sebagai satu kelebihan. Mendalam juga kata-kata tersebut. Ada makna yang terpalit yang mungkin bagi sesetengah orang susah untuk dirungkaikan.

barisan sekretariat yang banyak mencurah tenaga, mungkin dipuji atas gerak kerja, namun banyak juga ditegur sebab 'attitude'










ditugaskan sebagai runner dan penunjuk arah, lost communication juga timbul, xde line time melintasi ground zero










short briefing






sedang menunggu giliran

complicated issues n ideas

staf yang agak sempoi bagi kami








kepuasan bila tugasan hampir berakhir, patutnya wat solat syukur kot

Rasanya sampai di sini dahulu kot. Banyak juga pengalaman yang ingin dikongsi. Tapi masih menunggu masa yang sesuai. Sememangnya kena merisikokan peluang yang mendatang.

2 comments:

  1. wah makin byk gamba hang..
    tp yg paling aku jeles tu gamba yang satu ni..nak kueyteow..hish jeles lak aku ho3..kire aktif la ko kat u ek..syabas beta syabas..ngeh3

    ReplyDelete
  2. ilaa madh...

    trimas wahai rakyat jelata,,
    beta akan mnjga kebajikan kalian...
    nak kueyteow??
    agak pening gak laaa dalam brgerak bebas ni..
    ko pun sma gak,,,
    aktif dlm pemakanan...
    cam x sempat blik mesia jer...

    ReplyDelete

jangan lupa untuk tinggalkan jejak!!!

Related Posts with Thumbnails