hadith of the day

pendokong

22 February 2011

berjuang kadangkala perlukan pengorbanan

::deenulfareast :: sekadar renungan :: deenulfareast

Alhamdulillah, berakhir minggu yang memenatkan. 3 hari berturut-turut dalam minggu yang berlainan. Test 1 bagi 3 subjek yang diambil semester ini. Tinggal lagi 1 subjek. Kata pensyarah, tangguh ke bulan 3. Bagi peluang untuk study lebih-lebih sedikit. Beliau amat memahami dan terbuka kepada pelajarnya, walaupun berbeza agama. Kadangkala saya segan yang teramat jika mahu dibandingkan antara perilaku saya dan perilaku beliau. Walaupun, ramai dalam kalangan pelajar kursus saya khabarnya tidak senang dengan cara pengajaran beliau, tetapi tidak bagi kumpulan saya. Kami seumpama sudah lama mengenali seperti beliau telah mengajar kami sejak di semester 1 lagi. Walhal kami sudah di akhir semester untuk melengkapkan pengajian M.Sc (Engineering) by research.

Bukan itu yang saya cuba sampaikan sebenarnya. Sekadar selingan. Renungkan ayat di bawah...

ูŠَุง ุฃَูŠُّู‡َุง ุงู„َّุฐِูŠู†َ ุขู…َู†ُูˆุง ุฅِู† ุชَู†ุตُุฑُูˆุง ุงู„ู„َّู‡َ ูŠَู†ุตُุฑْูƒُู…ْ ูˆَูŠُุซَุจِّุชْ ุฃَู‚ْุฏَุงู…َูƒُู…ْ

Ertinya : “Hai orang-orang mukmin, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.” (QS. Muhammad : 7)

Saya tertunduk pasrah. Cemas sungguh hati ini bila memikirkan akademik dan program dakwah yang menjadi taruhan. Tidak boleh diabaikan keduanya. Dakwah no 1 tetapi Akademik bukan no 2, 3, 4, dan seterusnya. Apalagi kini sudah berada di semester akhir. Semestinya mempunyai semangat pendorong yang tinggi untuk menaikkan pointer akademik. Kedua-duanya perlu bergerak seiring. Ketika sedang sibuk mengejar program dakwah, sempat kadangkala menoleh bahan ilmiah yang ingin dikaji. Tetapi penumpuan tidaklah sefokus mana. Hanya membelek-belek, memusingkan highlighter, dan menconteng gamabr rajah. Semuanya dilakukan sekadar untuk memenuhi syarat. Fikiran pula menerawang jauh memikirkan program dakwah yang belum siap lagi pengisiannya, ditambah pula masalah dari aspek pengurusan, semua kerja dilaksanakan di saat akhir, memandangkan program ini wajib dilaksanakan semester ini, hasil pembatalan pada semester lepas. Terima mesej daripada ketua biro, untuk adakan perbincangan terakhir sebelum program berlangsung. Segala perancangan telah tersedia, tunggu hari program sahaja untuk dilaksanakan. Solat Hajat, Solat Dhuha, & Solat Taubat tidak putus dikerjakan setiap hari. Pergantungan kepada Allah seharusnya tinggi. Teringat kata-kata sahabat, "dalam kita sibuk mentarbiyah orang lain, tanpa kita sedari, kita sebenarnya mentarbiyah diri sendiri juga,".

Hati yang terdorong nafsu tanpa menggunakan akal nakal menghasut untuk membawa semua nota yang terlibat dalam peperiksaan ke tempat program. Gayanya hendak memenuhi masa yang kosong dan terluang antara pengisian program yang terlampau padat itu. Saya bersyukur, kerana semua nota itu berbentuk softcopy yang lengkap berada di dalam latop saya. Diri ini berdoa agar dimudahkan untuk membahagikan masa sebaiknya. Namun perancangan Allah mengatasi segalanya. DIA seakan mentarbiyah diri saya agar menumpukan sepenuhnya kepada program dan hubungan baik sesama ahli biro serta jawatankuasa yang lain. Tiada sekelumit pun ingatan saya terhala atau dilemparkan kepada nota studi saya. Sebaliknya, semuanya ditumpukan kepada pelaksanaan program. Malahan di waktu terluang pun, saya dan ahli biro lain lantas membantu biro-biro yang memerlukan bantuan. Begitu juga dengan situasi biro lain terhadap biro saya. Alhamdulillah, kerjasama kami sepanjang program berlangsung erat.

Alhamdulillah. Program 'Induksi Fasilitator - Badan Mahasiswa Islam (If-Bmi)' selesai jua akhirnya. Moga peserta beroleh ilmu yang bermanfaat dan boleh diaplikasikan dalam kehidupan seharian. Tiba menjejakkkan kaki di kampus, tidak keruan dibuatnya. Dengan memikirkan esoknya akan berlangsung 1 test diikuti dengan hari seterusnya juga dengan kuantiti yang sama, saya terduduk. Tunduk. Seraya memanjatkan doa mohon agar dipermudahkan segalanya. Saya berusaha untuk menghabiskan bacaan dalam persediaan menghadapi test tersebut. Namun, keletihan dan mengantuk yang amat sangat hasil daripada penangan program itu mengatasi segalanya. Akhirnya saya terlelap tanap menghabiskan bacaan.

Bayangkan pagi esoknya, saya bangkit dalam keadaan yang tidak menentu, haru-biru memikirkan test yang bakal berlangsung jam 11 am nanti. Tinggal 4 jam yang singkat untuk menghabiskan bacaan. Sesudah solat Subuh berjemaah, persiapkan diri untuk ke kuliah. Sempat memanjatkan kesyukuran dengan Solat Dhuha dan Solat Hajat. Sedia ke kuliah, dengan niat menghabiskan bacaan di sana. Alhamdulillah, teman-teman sekuliah banyak memberikan semangat. Saya tidak jua sempat menghabiskan bacaan, hanya sekali imbas semua nota tersebut dan menghafal isi-isi penting. Bayangkan fakta penuh di dalam satu slaid yang keseluruhannya sebanyak 112 slaid + 23 slaid tambahan. Tawakkal yang tinggi dipanjatkan tika melangkah memasuki bilik peperiksaan.

Rasanya, dapat bayangkan bukan jika kurangnya persediaan menghadapi pepriksaan dan akibat studi saat akhir? Namun perkara itu menjadi sebaliknya kepada saya. Alhamdulillah, soalan demi soalan berjaya ditempuhi dengan jayanya. Apa yang saya bincangkan bersama teman sekuliah dalam tempoh masa yang singkat itu juga banyak membantu. Sujud syukur saya pada petang itu! Alhamdulillah, perkara sama jua berlaku ketika saya menjawab test pada hari berikutnya.

Tiba di rumah, saya termenung sendirian. Lantas teringatkan ayat di awal entri tadi. Bagaimana nikmat rasanya mendapat pentarbiyahan daripada Allah. Kita berkorban kerana agama-Nya, DIA pula membalas pengorbanan kita dengan rezeki dan jalan yang kita tidak sangka-sangka. Bersangka baiklah dengan Allah, yakni Tuhanmu dan Tuhan sekalian Alam...

Teringat pula kisa Imam Hasan al-Banna yang diceritakan oleh seorang ustaz dalam kuliah subuh tahun lalu. Bagaimana Imam hasan al-Banna yang ketika itu masih bergelar seorang mahasiswa, namun sibuk dengan tugasan dakwah yang memaksanya untuk bekerja lebih masa kepada studinya. Sehingga dia dihadapkan dengan suatu peperiksaan di mana jika dia gagal, dia akan mengulang semula subjek itu pada tahun mendatang. Sehari menjelang peperiksaan, dia terlampau sibuk dengan tugas dakwah, dipanggil sana, dipanggil sini, imamkan sana, imamkan sini, taujihad sana dan taujihad sini, malah operasi di sana-sini. Sehingga ke lewat malam barulah tiba ke rumah. Itupun sempat lelap selama dua jam sebelum bangkit untuk Qiammulllail dan persediaan peperiksaan dalam tempoh masa yang teramat singkat. Namun dia berjaya sebagai slaah seorang pelajar terbaik keseluruhan dalam subjek itu. Rakan ikhwannya kehairanan, lantas DIA mengkhabarkan bahawa, ketika dia terlelap akibat keletihan, dia bermimpi berada di atas sebuah bahtera yang tidak jelas ke mana destinasinya. Dalama bahtera itu, ada seorang guru yang mengajarnya ilmu yang teramat luas, sebahagian ilmu itu beliau telah terjemahkan ketika menjawab peperiksaan itu!

Bukanlah saya yang selayaknya untuk menyamakan diri dengan riwayat hidup Imam Hasan ini., apa lagi dengan disertakan sifat riya', ujub dan takbur yang melampau. Namun sekadar ingin membuat perkongsian, bahawa kamu tidak akan miskin jika membela Islam, tidak kaan hina jika menjunjung Islam, tidak kaan rugi jika menaburkan bakti untuk agama Allah ini. Renungkan ayat daripada Surah Muhammad itu. Tetapi harus diingat, niat kita haruslah betul dan selaras dengan kehendak syariat. Tidaklah jika kita menumpukan kepada dakwah sehingga terabai akademik dan kita boleh berjaya kerana bergantung sepenuhnya kepada hujah ayat tadi, sementelah jua jika kamu hanya menumpukan kepada akademik semata-mata sehingga mengabaikan dakwah. Renung-renungkan dan Insya-Allah selamat beramal.

Sekadar Perkongsian,
Catatan 21 Februari 2011
bersamaan 18 Rabiulawal 1432H
Zainizam Mohd Zambry
Biro Pengurusan Aktiviti
Kelab Remaja Lestari (KRL)
Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (JAIPP)

kurang sempurna jika seseorang ahli dakwah tidak mengenali dan menginsafi perjuangan tokoh gerakan Ikhwan Muslimin ini, antara tokoh yang boleh dijadikan idola selepas Junjungab Besar S.A,W., para sahabat/ain, taabi'in dan tazbi' taabi'in

selingan :: ni meter motor sekarang, sempat snap! [161616km] pada meter yg 0km/h dan minyak yang sudah mencapai takuk 'E', siapa sudi tambah minyak? :: selingan

nota sneakers :: pembetulan tajuk, berjuang sentiasa memerlukan pengorbanan, jika anda berkorban duit dan matawang, dan declare itu sebagai pengorbanan, dalam perjuangan membela Islam, anda silap, itu hanyalah sumbangan, pengorbanan lebih daripada itu lagi... sama-sama fikirkan... (T..T)o

2 comments:

  1. Entry yang sangat berguna untuk saya..bakal menempuhi minggu2 yang sangat sibuk (Test + Program Persatuan + Program fakulti + Competition) hope ade semangat yg tinggi nak hadapi sume nyer...n dapat bagi masa dengan sebaek nyer...Insya ALLAH..wat yang terbaek n termampu jela..

    ReplyDelete
  2. "... sessungguhnya kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang kita ada..." - Imam Hasan al-Banna

    "... didiklah anak-anakmu (generasi muda) mengikut peredaran zaman mereka..." - Saidina Ali K.W.H

    ReplyDelete

jangan lupa untuk tinggalkan jejak!!!

Related Posts with Thumbnails