hadith of the day

pendokong

11 January 2009

VI Happy New Year!!!

Tahun Baharu Masihi + Tahun Baharu Hijriyyah yang disambut malah diraikan hampir serentak di semua tempat di Malaysia. Bagaimana kedatangan tahun baharu ini diraikan?? Adakah sama penerimaan bagi orang yang sedar akan hakikat untuk membezakan yang mana satu keperluan atau kehendak, dan yang mana satu penting atau lebih utama ataupun sebaliknya????

Agak lama tidak menjenguk malah meng"update" medium bidang penulisan ini sejak sekian kalinya. Kesuntukan masa memenuhi kehendak mahasiswa barangkali. Lagi dua minggu mungkin berpeluang merasai keseronokan berada bersama keluarga semula dalam tempoh seminggu sempena ketibaan Tahun OX dalam kelendar Cina. Mungkin dalam tempoh tersebut, ad kesempatan untuk melapangkan fikiran yang sudah sedia kusut dalam melayan segala mehnah dan tribulasi yang tidak jemu2 menyerang. Sememangnya perlu merisikokan kemungkinan.

Anjakan ke semester kedua dari semester pertama benar2 memberi pelbagai impak dalam kehidupan sebagai seorang mahasiswa yang kini sedang menuntut dalam jurusan Kejuruteraan Mekanikal, Universiti Teknologi Mara, Pulau Pinang. Sememangnya cabaran di setiap semester ternyata berlainan. Melihatkan kepada subjek yang terpaksa diambil dan jam kredit yang ternyata semakin bertambah walaupun satu jam sememangnya menimbulkan pelbagi tanggapan dan persepsi. Mampukah kehidupan ini diteruskan?Atau mungkin hanya tersungkur di tengah perjalanan yang belum lagi jelas hala tuju masing2. Wallahua`lam.... Tapi kelebihan berada di dalam sebuah gerakan yang bertunjangkan Islam benar2 memberikan gambaran yang positif dan sememangnya semangat itu atau ruhul dan niat semakin diperbaharui dari semamsa ke semasa. Minda ini mulai terbuka dek kemajuan pemikiran dan persoalan yang ditabur dan kini Alhamdulillah semakin bercambah dalam menghadapi dunia maya sebgai satu persediaan menghadapi kehidupan realiti pada masa akan datang.

Banyak jua bebanan dan tanggungjawab yang bakal digalas selepas pentakhlifan. Cabaran sebenar baru sahaja bermula. Namun, diri ini amat berharap agar perjuangan ini sentiasa berterusan dan jauh dari segala fitnah yang mungkin bakal membantutkan usaha-usaha penggerak dakwah dalam membangunkan daulah islamiyyah. Sememangnya hakikat kehidupan pada masa ini, agama Islam itu sendiri tidak memerlukan pengikut yang ramai, tetapi memerlukan pendokong dan penggerak dalam memastikan Islam adalah agama yang tertinggi dan tiada suatu agama lain pun yang boleh menggugat ketertinggiannya. Nak mengharapkan pengikut yang ramai pun masih belum pasti tugas yang tergalas itu terlaksana sepenuhnya. Kerana umat Islam pada akhir zaman ini sememangnya ramai namun ibarat buih di lautan. Sifat buih itu sendiri banyak namun mudah pecah dan dihanyutkan ke mana-mana kemudian hilang begitu sahaja. Sarjana barat juga menyebut, Umat Islam sekarang ibarat sedang berlumba-lumba membelitiket kapal yang hendak karam yang destinasinya belum pasti lagi ke mana dan keselamatan atau kondisi kapal itu bakal menterjemahkan segala-galanya.

Sememangnya hidup ini perlu jua diteruskan walaupun kita amat mengharapkan kehidupan ini sampai ke noktahnya kerana kita tidak mampu lagi menanggung bebanan yang ditakhlifkan. Namun, kita perlu sedar bahawa Allah tidak akn menguji hambanya ujian yang tidak mampu ditanggung oleh hambanya dan dari situ ternyata malah kezahirannya sudah jelas bahawa kita ini adalah hamba yang lemah. Pabila ditimpa ujian yang sekelumit pun, sudah mula mengeluh dan menyalahkan takdir. Mungkin inilah keperibadian umat Islam sekarang. Di manakah semangat jihad itu hilang? Jangan kecilkan skop jihad hanya sekadar peperangan semata-mata, malah sebgai seorang pelajar, jihad dalam bidang pendidikan sememangnya tugas utama tanpa mengabaikan tuntutan syariat yang lain. Sama-samalah kita fikirkan....

2 comments:

  1. woooo...
    waaaa..
    ko ke yg tulis blog ni he3
    bile la ak nak tulis cam ni ek
    ...anyway..
    ak dah pos nasi goreng asam pedas sushi..lagi setaun sampai la kot ke x sampai2 lansung ngeh3
    harga die..ak tgh pikir lg wawawa..
    ape la ak merepek ni..

    ReplyDelete
  2. ilaa madh...

    hmm..
    ak copy paste je kot,,
    xyah pikir2,, tmpikn kat hasil jualan ko tu..
    yg pnting order ak smpi..

    ReplyDelete

jangan lupa untuk tinggalkan jejak!!!

Related Posts with Thumbnails